Etkinlik temelli astronomi öğretiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının tutumlarına ve öz-yeterlik inanç düzeylerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, etkinlik temelli astronomi öğretiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumlarına ve astronomi konularının öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarına etkisinin incelenmesidir. Araştırma bir devlet üniversitesinde astronomi dersini alan 45 fen bilgisi öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada tek gruplu ön-test son-test deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla Türk ve Kalkan (2017a) tarafından geliştirilen beşli likert tipinde 18 maddelik `Astronomi Tutum Ölçeği` ve astronomi konularının öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarını ölçmek için Demirci (2017) tarafından geliştirilen beşli likert tipinde 13 maddelik `Astronomi Konularının Öğretimi Öz-yeterlik İnanç Ölçeği` kullanılmıştır. Ölçekler fen bilgisi öğretmen adaylarına, etkinlik temelli astronomi programı uygulanmadan önce ve 10 haftalık etkinlik temelli astronomi programı yapıldıktan sonra uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde uygulanacak test tekniğinin belirlenmesi için normallik testi yapılmış ve parametrik testlerden bağımlı t testi kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre fen bilgisi öğretmen adaylarının etkinlik temelli astronomi öğretimi öncesinde ve sonrasında sahip oldukları Astronomi Tutum Ölçeği ön-test puanları ve son-test puanları arasında ve Astronomi Konularının Öğretimi Öz-Yeterlik İnanç Ölçeği ön-test ve son-test puanları arasında son test lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu sonuca dayanarak, bu çalışmada kullanılan Etkinlik Temelli Astronomi Öğretiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumlarını ve astronomi konularının öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarını geliştirdiği söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Astronomi Eğitimi, Fen Bilgisi Öğretmen Adayları, Tutum, Öz- Yeterlilik The aim of this study is to investigate the effectiveness of activity-based astronomy education on pre-service science teachers' attitudes toward astronomy and self-efficacy beliefs toward astronomy teaching. The research was carried out with 45 pre-service science teachers who were seniors at Faculty Education in public university. In the study single group pre-test and post-test experimental design was used as a research method. In the study, in order to measure pre-service science teachers' attitudes towards astronomy, `Astronomy Attitude Scale` developed by Türk and Kalkan (2017), which is a 18-item and five-point Likert type scale, was used and in order to measure their self-efficacy beliefs toward astronomy teaching, `The Astronomy Subjects Teaching Self-Efficacy Belief Scale` developed by Demirci (2017), which is a 13-item and five-point Likert type scale, was used. The scales were administered before and after the 10-week activity-based astronomy teaching program to pre-service science teachers. The data obtained from the study were analyzed with SPSS 22.0 program. In order to determine the test technique to be applied in the analysis of data, the normality test was performed and the dependent sample t test was chosen for the analysis.According to the findings of the study, there was a significant difference between pre-test and post-test scores of the pre-service science teachers' attitudes toward astronomy and between pre-test and post-test scores of pre-service science teachers' self-efficacy beliefs toward astronomy teaching as a result of the activity-based astronomy teaching program. It could be concluded that using the activity-based astronomy teaching program was an effective way to improve pre-service science teachers' attitudes toward astronomy and self-efficacy beliefs toward astronomy teaching.Key Words: Astronomy Education, Pre-Service Science Teachers, Attitude, Self-Efficacy
Collections