14-18 yaş grubu gençlerin ana dil kullanımları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günlük hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olan dil, insanlar arasındaki iletişimi sağlayan en önemli ve en temel araçtır. Sağlıklı bir iletişimin kurulabilmesi için de dil eğitim ve öğretiminin önemi büyüktür. Bu tez çalışmamızda dil eğitim ve öğretiminin 14-18 yaş aralığındaki gençlerin gülük hayatlarında nasıl karşılık bulduğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Yeni Türk Dili sahasının kapsamına giren gençlerin ana dil kullanımları ile ilgili sorunlar birçok alanda tartışılmış olup akademisyenler tarafından konu ile ilgili çeşitli makaleler kaleme alınmıştır. Çalışmamızda alan araştırması kapsamında anadolu lisesi, meslek lisesi, imam hatip lisesi ve genel lise olmak üzere dört farklı türdeki okuldan yirmi beşer öğrenci olmak üzere toplam yüz öğrenciden öğretmen gözetiminde deneme, eleştiri veya anı türlerinde bir düşünce veya olay yazısı yazması istendi. Öğrencilerin yazdıkları metinlerin öncelikle söz varlığı tespit edildi ve tercih edilen sözcüklerin kullanım sayısı ve sıklığı listendi. Ardından farklı türdeki okullarda eğitim alan öğrencilerin metinleri eğitim aldıkları okul türünün sözcük seçimine etkisi bakımından değerlendirildi. Sözcük seçiminde üyesi oldukları toplusal çevre mi daha etkili yoksa okul türü mü daha etkili, araştırıldı.Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde öğrencilerin söz varlığında okul türünden daha çok ait oldukları sosyal çevrenin etkili olduğu ortaya çıktı.Anahtar Sözcükler: Söz varlığı, sözcük sıklığı, yazılı anlatım Language, which is an indispensable part of our lives, is the most important and fundamental tool enabling communication among people. To be able to set a healthy communication, language education and teaching is of great importance. In this thesis, it is aimed to detect how the language education and teaching has its place in daily lives of young people aged between 14 and 18. Youngsters' problems in using their mother tongue, which is in the scope of new Turkish language, have been discussed in many fields and various articles on the topic have been written by academicians.In this study, a total of hundred students, including twenty-five students from four different types of schools, including anatolian high school, vocational high school, imam hatip high school and general high school, were asked to write a thought or an essay in the form of trial, criticism or memorial under the supervision of a teacher. The texts written by the students were first identified and the number and frequency of usage of the preferred words were listed. Then, the texts of the students who were educated in different kinds of schools were evaluated in terms of the influence of the school type they attend to, and the relationship between the social environment and the word choice of the students were investigated.When the findings were evaluated, it was observed that the social environment to which the students belong has a bigger impact on students' vocabulary rather than the type of school.Key words: Word presence, vocabulary, word frequency
Collections