Köy enstitülü romancılarla köy enstitülü olmayan romancıların öğretmen olgusuna bakış açılarının karşılaştırılması (1950-1960)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, köy enstitülerinden mezun olmuş yazarlarla, enstitülü olmayan yazarların 1950–1960 yılları arasında öğretmeni konu edinen romanlarındaki öğretmen olgusu tespit edilmeye çalışılmıştır. Köy enstitülerinin genel yapısı ve öğretim programlarından hareketle, köy enstitülü yazarların yetiştikleri eğitim öğretim süreci çalışmada temel alınmıştır. Köy enstitülerinde yetişen yazarların öğretmen olgusuna bakışlarıyla; köy enstitülü olmayan yazarların, öğretmen olgusuna bakışlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışmaya konu edinilen romanların, tespit edilmesinden sonra; enstitülü yazarlara ait üç roman (Bizim Köy, Köye Gidenler, Sarı Traktör) ile enstitülü olmayan yazarlara ait üç romanın (Karapürçek, Havada Bulut Yok, Alinin Biri) metinleri üzerinden çözümleme yapılmış, elde edilen çıkarımlardan hareketle, romanlardaki öğretmen olguları konusunda genellemeye gidilmiştir.Köy enstitülü yazarlarla, enstitülü olmayan yazarların romanlarındaki öğretmenlerin; idealist, sosyal ve aydın öğretmen olguları açısından benzer özelliklere sahip oldukları, yetiştikleri ortam, hayat görüşleri ve toplumsal değerlere yaklaşım bakımından ise farklılıklar taşıdıkları tespit edilmiştir. Enstitülü öğretmenlerin, köy ve köylüyle bütünleşebilmede enstitülü olmayan öğretmenlere göre daha başarılı oldukları; ancak köylünün manevi değerleriyle örtüşebilme hususunda enstitülü olmayan öğretmenlere göre başarısız oldukları tespit edilmiştir.Anahtar kelimeler: Köy enstitüleri, Öğretmen olgusu, Öğretmen romanları In this study, it is tried to determine the teacher's phenomenon in novels between 1950-1960 years which have taken the subject of the teacher, written by graduated from village insitutes authors and non-village institutional authors. Educational and training process is based on study with reference to the general structure and training perion of village institutes. It is aimed to compare the perspective of teacher's phenomenon both authors who graduated fron village institutes and non-village institutes authors.After the novels that are subject to the study are determined; three novels (Bizim Köy, Köye Gidenler, Sarı Traktör) belonging to institute writers and three novels (Karapürçek, Havada Bulut Yok, Alinin Biri) belonging to non-institutional writers have been analyzed and generalization has been made on the facts of the teachers in the novels with the help of the obtained inferences. It is detected that teachers have similar properties in the sense of idealist, social and intellectual teacher's phenomenon and they have differences in terms of their environment, their views on life and their approach to social values in village institutes' authors and non-institutional authors' novels. It is observed that institute teachers are more successful than non-institutional teachers are able to integrate with villages and villagers; but they were found to be unsuccessful in their ability to match the spiritual values of the villagers according to the non-institutional teachers.Key words: Village institutes, teacher's phenomenon, teacher novels
Collections