Sınıf eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Türkiye`de 2013-2018 yılları arasında sınıf eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin incelenerek öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Bu temel amaç doğrultusunda, tezler yayınlandıkları yıl, yöntemi, veri toplama araçları, örneklem özellikleri, veri analiz teknikleri, konu alanları ve eğitim-öğretim sürecine katkısı açısından değerlendirilmiştir. Öğretmenlere görüşme tekniği yoluyla 5 sorudan oluşan sınıf eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlere yönelik görüşleri sorulmuştur. Tezler betimsel yaklaşım çerçevesinde doküman incelemesi yapılarak incelenmiş ve her bir tez Küçükoğlu ve Ozan (2013) tarafından sınıf eğitimine yönelik olarak geliştirilen `Sınıf Öğretmenliği Alanındaki Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi` makalesinde kullanılan `Tez Sınıflama Formu` kullanılarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Daha sonra öğretmenlere görüşme tekniği ile lisansüstü tezlere yönelik görüşleri sorulmuştur. Çalışmada YÖK Ulusal Tez Veri Tabanında yer alan ve tam metin olarak ulaşılabilen sınıf öğretmenliği bilim ya da ana bilim dalındaki tezler çalışma kapsamına alınmış olup, çalışma 2013-2018 yılları ile sınırlandırılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre tezlerin çoğunluğunun nicel çalışmalar olduğu, en çok çalışmanın 2015 yılında yapıldığı, betimsel tarama türünde olduğu, tezlerde çoğunlukla anket ya da likert tipi ölçeklerin kullanıldığı, öğretmenler ve ilköğretim 1-5 öğrencileriyle çalışıldığı ve veri analizi tekniği olarak kestirimsel istatistiklerin kullanıldığı belirlenmiştir. Ayrıca incelenen tezlerin sırasıyla en çok öğretmen alan bilgisi, Türkçe eğitimi ve hayat bilgisi alanlarında yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerde öğretmenlerin daha çok sınıf yönetimi ve özel eğitim çalışılması gerektiğini, lisansüstü çalışmaların yöntem geliştirmeye ve eğitim öğretime katkısının çoğu öğretmen tarafından olumlu değerlendirdiği, bilimsel gelişmelere uygunluğu konusunda olumlu olduğunu, sınıf içi uygulamalarda çoğu katılımcının teorik olduğu ve uygulanabilirliğinin olmadığını belirtmişlerdir. The aim of this study is to analyze the postgraduate theses done on the field of primary education between 2013 and 2018 in Turkey and evaluate them in accordance with the teachers' opinions. For this purpose, theses were evaluated in terms of year, method, data collection tools, sample characteristics, data analysis techniques and subject areas. Teachers were asked to express their opinions on the postgraduate theses in the field of primary education consisting of 5 questions. Theses have been analyzed by document analysis within the framework of descriptive approach and each thesis has been subjected to content analysis by using `Thesis Classification Form` which is used in the article called `A Content Analysis for Graduate Theses on Primary Education Field` developed by Küçükoğlu and Ozan (2013) for classroom education. Then, the teachers were asked about their opinions on graduate theses by interview technique. In this study, theses in the field of primary school teaching science or department which are available in the full text of YÖK National Thesis Database are included and it covers the theses between the years 2013 and 2018. Content analysis was used to analyze the obtained data. According to the results of the research, it was observed that the majority of the theses were quantitative studies, most of the studies were performed in 2015, descriptive survey type, mostly questionnaire or Likert type scales were used in the theses, teachers and the students between 1st and 5th grades were conducted for the theses, and the estimation statistics were used as data analysis technique. In addition, it was concluded that the theses examined were mostly made in the fields of Teacher Field Knowledge, Teaching Literacy and Life Science. In the interviews with teachers, they indicated that more classroom management and special education should be studied, they found favorable the contribution of postgraduate studies to method development and education, they are positive about their suitability for scientific developments and believed most of the participants are theoretical and not applicable in classroom practices.
Collections