Bir kamu kurumunda ofis çalışanlarında işyerindeki risklerin farkındalığının belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışma, 2018 yılında bir üniversitede akademik, idari personel ve büro işleri yapan işçiler arasında yapılmıştır. Araştırma için örneklem seçimi yapılmamış, gönüllü olarak çalışmaya katılmayı kabul eden 510 kişi ile çalışma tamamlanmıştır. Veriler, sosyo-demografik veri formu ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı `Ofislerde Risk Değerlendirmesi Rehberi''nden yararlanılarak hazırlanan 58 soruluk anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın kurum izni Yozgat Bozok Üniversitesi Rektörlüğü'nden ve etik kurul onayı Yozgat Bozok Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu'ndan alınmıştır. Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın verilerinin analizinde ki-kare, t testi ve lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan ofis çalışanlarının %59.0'u erkek, % 58.8'i evli, %52.0'si 30-39 yaş grubunda olduğu belirlenmiştir. Çalışanların %17.5'i lise-önlisans, %37.6'sı doktora mezunudur. Araştırmaya katılanların %35.5'i 6 saatten az, %11.0'i 9 saat ve daha uzun süre ofiste çalışmaktadır. Çalışanların %69.8'i iş sağlığı ve güvenliği (İSG) eğitimi aldığını, %54.5'i yapılan iş veya işyeri koşullarının sağlığını olumsuz etkileyebileceğini belirtmiştir. İSG önlemleri ilgili sorulara verilen cevapların %63.0'ü genel, %47.1'i elektrik, %60.0'ı yangın, %50.5'i ergonomik, %51.0'i psiko-sosyal ve toplamda %56.0'sı İSG önlemlerinin var olduğunu belirtmiştir. Toplam İSG önlemlerinin var olduğunu belirtme olasılığı, idari görevi olanlarda, İSG eğitimi alanlarda, öğrenim düzeyi yüksek olanlarda ve ofiste bulunma süresi kısa olanlarda daha yüksektir. Genel olarak ofis iş yerlerinde alınması gereken İSG önlemlerinin varlığı çalışanların yarısı tarafından fark edilirken, dörtte birinden fazlası tarafından fark edilmemiştir. İSG eğitim programlarının çalışanların ihtiyaçlarına yönelik olarak etkin bir biçimde düzenlenmesi İSG farkındalığını artırarak çalışan sağlığını yükseltecektir.Anahtar kelimeler: Ofis çalışanları, iş sağlığı ve güvenliği, ofis riskleri The study was conducted among the workers who did academic, administrative and Office Works at a university in 2018. A sample group was not selected for the study but it was completed with 510 people who voluntarily agreed to participate in the study. The data were collected through a socio-demographic data form and a 58-question questionaire prepared by the Ministry of Labor and Social Security using the Risk Assessment Guide in the Offices.The institution permission of the study was taken from Yozgat Bozok University Rectorship and Ethics Committee approval was taken from Yozgat Bozok University Clinical Research Ethics Committee. Descriptive tables of the data were made and the data was analyzed by using the square-t, t-test and logistic regression analysis.59,0% of the office workers participating in the research were male, 58,8% were married and 52,0% were in the age of 30-39. 17,5% of the employees have highschool-associate degree and 37,6% of them have doctorate degree.35.5% of the participants work for 6 hours or less, 11% of them work for 9 hours or longer in the office.69.8% of the employees stated that they took occupational health and safety training, and 54.5% stated that the work or workplace could affect their health negatively.63% of the answers to the questions related to occupational health and safety precautions are in general, 47.1% are related to electricity, 60% are related to fire, 50.5% are ergonomic, 51% are about psycho-social and totally 56% of them stated that there are occupational health and safety precautions.The possibility of stating the existence of occupational health and safety precautions is higher among those with administrative duties, those with occupational health and safety training, those with higher education levels and those who have shorter office hours.In general, the presence of occupational safety precautions in workplaces was recognized by half of the employees, but not more than a quarter. The effective regulation of occupational safety training programs for the needs of employees will improve the employees' health by increasing the awareness of occupational health and safety.Keywords: Officeworkers, occupational health and safety, Office risks
Collections