Analysis of analogy use on function concept in the ninth grade mathematics textbook and classrooms
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın ana amacı, dokuzuncu sınıf seviyesinde fonksiyon konusunda yer alan benzetimlerin, matematik ders kitabında ve sınıflarında nasıl kullanıldığını incelemektir.Ders kitabı analizi ve sınıf gözlemlerini içeren nitel araştırma yöntemleri kullanılarak, dokuzuncu sınıf seviyesinde fonksiyon konusunda benzetimlerin nasıl kullanıldığı gösterilmiştir. Gözlemlenen sınıflarda ana kaynak olarak kullanılan bir adet matematik ders kitabı, bu çalışma için seçilerek analiz edilmiştir olup seçilen kitabın, ?fonksiyonlar? bölümünde benzetim kullanımı yakından incelenmiştir. Analizde, gözlemlenen sınıflarda anlatılan alt başlıklarla uyumlu olarak belirlenen bölüm alt başlıkları kullanılmıştır. Ayrıca, veriler iki öğretmenin dokuzuncu matematik sınıflarına ait yedi haftalık veri toplama süresince gözlemlenerek elde edilmiş olup, toplam yirmibeş ders kameraya kaydedilmiştir.Hangi karşılaştırmaların benzetim sayılabileceği kararlaştırıldıktan sonra, kitap ve sınıf benzetimlerin herbiri Thiele & Treagust (1994) tarafından oluşturulan benzetim sınıflandırma planında yapılan değişiklik sonucunda elde edilen sekiz categorilik bir plana göre sınıflandırılmıştır.Kitapta yer alan benzetimlerin analizi; Bütün benzetimlerin fonksiyonel, zenginleştirilmiş, büyük bir çoğunluğunun sözel ve şekilsel formatlı olduğunu ve yine benzetimlerin büyük bir kısmının konunun başında veya sonunda olmakla beraber bir kısmının ise konunun anlatımı sırasında yer aldığını göstermektedir. Ancak, sonuçlar hiçbir benzetmenin tam olarak açıklanmadığını ve hiçbirinin sınırlılıklarından bahsedilmediğini sergilemektedir. Öte yandan, sınıf benzetimlerinin analizleri neredeyse benzetimlerin tamamının fonksiyonel, zenginleştirlmiş veya genişletilmiş olduğunu, sözel olarak konu ile birlikte sunulduğunu ve hepsinin hiçbir sınırlandırma belirtilmeksizin tam olarak açıklanmadığını ortaya koymaktadır. The primary objective of the current study was to examine how analogies are used on function concept in the ninth grade mathematics textbook and classrooms.Using qualitative research procedure comprising textbook analysis and classroom observations, a picture was developed of how analogies used on function concept in ninth grade mathematics textbook and classrooms. One mathematics textbook, the primary source for observed classes was selected and analyzed for the study. Chapter entitled as ?functions? in the selected textbook was closely examined for use of analogies therein. Subtitles of the chapter used in the analysis were identified according to the subtitles taught in observed classes. Moreover, the data were obtained from the observation of two teachers? 9th grade mathematics clasess during the 7-week data collection period. Totally, twenty-five lessons were videorecorded.Having determined which comparisons would be counted as analogies, each of the textbook and classroom analogies was classified according to an analogy classification framework including eight criteria, modified from that of Thiele and Treagust?s (1994).Analysis of the textbook suggested that all the analogies were enriched and functional, majority of them presented in both verbal and pictorial formats, most of them were advance organizers or post-synthesizers and some of them were embedded activators. However, none of them was explained completely and contained any limitations. On the other side, analysis of classroom analogies revealed that nearly all the analogies were functional, enriched or extended presented verbally as embedded activators, and all of them explained absolutely without any stated limitations.
Collections