Socio-psychological dimensions of the participatory processes: In the case of the local government and ngo cooperation in participatory democracy project
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Akılcı kapsamlı planlamadan katılımcı planlama yönündeki paradigma değişikliği yaygın olarak bilimsel bilgiyi ele alışta araçsal rasyonaliteden iletişimsel rasyonaliteye geçiş ile açıklanmaktadır. İletişimsel rasyonalite temelinde ele alınan katılımcı planlama yaklaşımı bazı temel varsayımlar üzerine oturmaktadır. Bu varsayımlardan bir tanesi olan uzlaşma sağlama, aynı zamanda katılımcı planlamanın gerçekleşmesinin ön koşullarından bir tanesidir. Ancak her biri özgün bağlamlarda gerçekleşen katılımcı planlama süreçlerinde aynı düzeyde uzlaşma sağlamak mümkün olmamaktadır. Bu nedenle, katılımcı planlama süreçlerini literatürde yaygın olarak yapıldığı gibi standart başarı kriterleri ile değerlendirmek ve karşılaştırmak uygun değildir. Ayrıca bu çalışma için, katılımcı süreçleri etkileyen faktörleri eleştirel bir yaklaşımla keşfetmek ve bu yolla katılımcı süreçlerin gerçekleşme şansını arttırmak, başarılarını değerlendirmekten çok daha önemlidir.Katılımcı süreçleri etkileyen faktörlerden, bireylerarası etkileşim ve sosyo-kültürel düzeylerdeki etkenlere odaklanan bu çalışmanın amacı, katılımcı planlama süreçlerinin gerçekleşmesini sağlayan ve/veya engelleyen sosyo-psikolojik boyutları keşfetmektir. Bu çerçevede araştırmanın cevap vermeye çalıştığı üç temel soru; `Gazi, Kaymaklı, Odunpazarı ve Seyrek deneyimlerinde katılımcı planlama süreçlerinin sosyo-psikolojik boyutları nelerdir?' `sosyo-psikolojik boyutları katılımcı süreçlerin başarılarını ne ölçüde açıklamaktadır?' ve `sosyo-psikolojik boyutları bağlamsal olarak farklı katılımcı süreçleri nasıl açıklarlar?' Alan çalışması olarak tasarlanan bu araştırma temel sorularına cevap vermek üzere keşfetmeye dayalı ve yarı deneysel araştırma yaklaşımlarla yürütülmüştür. Bu çalışmanın sonucunda, araştırma soruları `katılımcı demokraside yerel yönetim-STK işbirliği' projesi kapsamında Türkiye bağlamında cevaplanmıştır. The transformation of the planning paradigm from rational comprehensive planning to participatory planning is commonly explained by the shift from instrumental rationality to communicative rationality. Based on communicative rationality, participatory planning approach has its own assumptions. One of the assumptions and pre-conditions of the realization of participatory planning practices is consensus-building. However, because of context-dependency of participatory planning processes, building consensus at the same level within every unique context is not possible. Therefore, comparing the participatory processes in terms of their success, which is commonly evaluated with standard success criteria in the literature, cannot be proper to participatory planning approach. Moreover, for the present study, exploring the factors affecting the participatory processes with a critical approach to increase the realization chance of participatory practices is more important than evaluating their successes. Focusing on the factors, affecting the participatory planning processes at interactional and socio-cultural levels, the thesis study aims to explore the socio-psychological dimensions of participatory processes that hinder and/or enhance them.To do that, the study poses three main research questions: `what are the socio-psychological dimensions of the participatory processes of Gazi, Kaymaklı, Odunpazarı and Seyrek??, `how much do socio-psychological dimensions explain the success of participatory processes?? and `how do socio-psychological dimensions explain contextually different participatory processes?? To respond to these questions, the study was designed as case study and intended to pursue exploratory and quasi-experimental research approaches. As a result of the study, the research questions were answered in the case of the `Local Government and NGO Cooperation in Participatory Democracy? project in the Turkish context.
Collections