Causal relations among 12th grade students geometry knowledge, spatial ability, gender, and school type
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı 12. sınıf öğrencilerinin prizma ve piramit hakkında geometri bilgileri, uzamsal yetenekleri, cinsiyetleri ve okul türleri arasındaki nedensel ilişkiyi araştırmaktır. Bilgi faktörleri (tanımsal, koşullu ve işlemsel bilgi), uzamsal yetenek factörleri (uzamsal görselleştirme, zihinsel döndürme ve uzamsal algı yeteneği), cinsiyet ve okul türleri (Anadolu lisesi ve genel lise) arasındaki ilişkileri test etmek için path analizi kullanılmıştır. Bilgi faktörleri ve uzamsal yetenek faktörleri Prizma ve Piramit Testi ve Purdue Uzamsal Görselleştirme Testi için yapılan doğrulayıcı factor analizleri ile tanımlanmıştır.Araştırma sonuçları öğrencilerin tanımsal, koşullu ve işlemsel bilgileri arasında iki yönlü ilişki olduğunu göstermiştir. Benzer şekilde, sonuçlar uzamsal görselleştirme, zihinsel döndürme ve uzamsal algı yetenekleri arasında iki yönlü ilişki olduğunu ortaya koymuştur.Bilgi faktörleri ve uzamsal yetenek faktörleri arasındaki ilişkiler incelendiğinde, öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin üç boyutlu geometri başarımları üzerindeki önemi açığa çıkmaktadır. Uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme yeteneklerinin tüm bilgi faktörleri üzerinde doğrudan etkisi vardır. Ek olarak, uzamsal algı yeteneği tanımsal bilgi ve işlemsel bilgi üzerine doğrudan etkisi vardır.Ayrıca, okul türü öğrencilerin tanım bilgisi, koşul bilgisi, işlem bilgisi, uzamsal görselleştirme yeteneği, zihinsel döndürme yeteneği, uzamsal algı yeteneği üzerinde pozitif dogrudan etkiye sahiptir. Bu etkiler Anadolu liselerinde okumakta olan öğrencilerin genel liselerdeki öğrencilere göre üstünlüğünü göstermektedir.Buna ek olarak, cinsiyetin zihinsel döndürme yeteneği, uzamsal algı yeteneği ve tanımsal bilgi üzerine doğrudan etkisi olduğu bulunmuştur. Sunuçlar zihinsel döndürme ve uzamsal algı yeteneklerinde erkeklerin üstünlüğünü göstermesine rağmen, cinsiyetin tanımsal bilgi üzerindeki doğrudan etkisi kızların üstünlüğünü göstermektedir. The purpose of this study is to invetigate the causal relationships among 12th grade students? geometry knowledge regarding prisms and pyramids, spatial ability, gender, and school type. Path analysis was used to test the relationships among knowledge factors (declarative, conditional, and procedural knowledge), spatial ability factors (spatial visualization, mental rotation, and spatial perception ability), gender (female and male), and school type (general high schools and Anatolian high schools). Knowledge factors and spatial ability factors were determined by carrying out confirmatory factor analysis for the Prisms and Pyramids Knowledge Test and Purdue Spatial Visualization Test separately.Results revealed the bilateral relations among students? declarative, conditional and procedural knowledge; and the bilateral relations among spatial visualization, mental rotation, and spatial perception ability.When relations among spatial ability factors and knowledge factors were examined, the importance of the students? spatial abilities on geometry performance was exposed explicitly. Spatial visualization and mental rotation ability have positive direct effects on all knowledge factors. Additionally, spatial perception ability have positive direct effect on declarative and procedural knowledge.On the other hand, school type has positive direct effects on students? geometry knowledge factors and spatial ability factors. These effects exposed the superiority of students in Anatolian high schools in respect of students in general high schools.Moreover, direct effects of gender on mental rotation ability, spatial perception ability, and declarative knowledge were found. Although, results presented the male superiority in mental rotation and spatial perception abilities, direct effect of gender on declarative knowledge indicate the female advantage.
Collections