Investigation of dynamic behavior of aluminum alloy armor materials
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasının ana amacı, hafif zırhlı araçlarda yaygın kullanılan alüminyum alaşımlı zırh mazemelerinin (5083-H131, 7039-T64 and 2139-T8 gibi) karşılaştırmalı olarak dinamik davranışını incelemek, zırhın penetrasyonunda meydana gelen gerinim hızlarında ve sıcaklıklarında söz konusu malzemelerin dinamik davranışının belirlenmesi amacıyla bünye modelleri ile birlikte doğrulanmış deneysel veri tabanı oluşturmaktır.Yarı statik deformasyonlardan farklı olarak, yüksek gerinim hızlarına neden olan darbe ve dinamik penetrasyon olaylarında çarpışma esnasında oluşan adiyabatik deformasyona bağlı termoplastik ısınmadan dolayı ani yüksek sıcaklıklar ve yüksek gerinimler oluşur. Bundan dolayı güvenilir simülasyon ve/veya zırh sistem tasarım yazılımları, yüksek gerinim hızlarında ve yüksek sıcaklıklarda yapılmış ayrıntılı deneysel sonuçlara dayanan bünye modellerinin geliştirilmesine gereksinim duyar.Söz konusu çalışmanın birinci aşamasında, seçilen alüminyum zırh malzemlerinin yüksek gerinim hızında deneyleri, bünye davranışını anlamak ve dokümante etmek için hem oda hem de yüksek sıcaklıklarda Split Hopkinson Basınç Çubuğu (SHPB) deney düzeneği kullanılarak yapılmıştır. Malzemelerin dinamik davranışının daha kapsamlı analiz edilmesi ve karşılaştırılması için temel teşkil edecek yarı statik gerinim hızlarında da deneyler yapılmıştır. Böylece, deneysel sonuçlara ve gözlemlere dayanarak, gerinim sertleşmesi, gerinim hızı sertleşmesi ve termal yumuşama mekanizmaları her bir malzeme için ayrı ayrı değerlendirilerek dinamik deformasyonları ayrıntılı bir şekilde analiz edilmiştir. İkinci aşamada ise bünye modelleri geliştirmek ve model parametrelerini bulmak üzerine yoğunlaşılmıştır. Bu çerçevede, hem fenomenolojik (Johnson-Cook, modified Johnson-Cook) hem de fiziksel tabanlı (Zerilli-Armstrong, Modified Zerilli-Armstrong, Turkkan-Vural Modified Zerilli-Armstrong) modeller kullanılmış ve bunların performansı değerlendirilmiştir. Ayrıca, bu modellerin eksiklikleri ve zayıf yönleri tespit edilmiştir. Bunun sonucunda deneysel verilerle uyumlu olan ve bu modellerin yüksek sıcaklıklardaki eksik yönlerini gideren yeni bir model önerisi yapılmıştır. Bu çalışmada aynı zamanda, alüminyum alaşımlı zırh malzemelerinden basınç altında kayma gerilmesi numuneleri (SCS-Shear Compression Specimen) hazırlanmış, bu numunelerin kontrollü dinamik deneyleri yapılmış, belirli gerinimlerde dinamik deformasyona maruz kalmış bu numunelerin mikroyapıları incelenmiş ve bu malzemelerde adiyabatik kayma bandlarının oluşum eğilimi belirlenmiştir. The main objective of this research is to investigate the dynamic behavior of aluminum alloys (such as 5083-H131, 7039-T64 and 2139-T8) commonly used in lightweight armored military vehicles in a comparative manner and establish a robust experimental database as well as constitutive models for their dynamic response over a wide range of strain rates and temperatures typically encountered in penetration and impact events. Unlike quasi-static deformation processes, impact and dynamic penetration events often involve high strain rates, large strains and rapid changes in temperature due to severe thermoplastic heating and adiabatic deformation conditions. Therefore, any reliable simulation and/or design of armor systems require the development of rate and temperature dependent predictive constitutive models that heavily rely on extensive experimentation at high strain rates and elevated temperatures. In the first phase of study, high strain rate experiments were conducted by using split-Hopkinson pressure bar (SHPB) apparatus at both room temperature and elevated temperatures to understand and document the constitutive behavior of selected aluminum alloys. Quasi-static experiments were also conducted to establish a basis for comparison and more comprehensive analysis of the constitutive response. Then, building on the experimental results and observations, the competition between strain hardening, strain rate hardening and thermal softening mechanisms were evaluated for each alloy to develop a comprehensive analysis of their dynamic deformation and failure behavior. In the second phase, the emphasis was placed on developing predictive constitutive models and finding the model parameters. Both phenomenological (Johnson-Cook, Modified Johnson-Cook) and physics based (Zerilli-Armstrong, Modified Zerilli-Armstrong, Turkkan-Vural Modified Zerilli-Armstrong) models were utilized and their performances were evaluated. According to these results, a new modified model was proposed by combining Modified Johnson-Cook and Turkkan-Vural Modified Zerilli-Armstrong models depending on their ability in capturing the experimental data. The new proposed model eliminates the weakness of the existing models and fits the experimental data better, especially at elevated temperatures.This study has also led to an advanced understanding of aluminum alloy armor materials' tendency to shear localization in the form of adiabatic shear banding (ASB) by using shear-compression specimens (SCS) in controlled dynamic experiments followed by detailed microstructural examination.
Collections