Vortex generator design for high subsonic inlets
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde, girdap oluşturma aygıtlarının S-şekilli hava alıklarının performansı üzerindeki sayısal etkileri incelenmiştir. Bu çalışma iki ana konuya ayrılmıştır. Çalışmanın ilk kısmında S-şekilli hava alığı incelenmiş, analiz sonuçları deney verileriyle karşılaştırılmıştır. Üç boyutlu Navier-Stokes denklemleri çözülmüş ve üç farklı türbülans modeli (Realizable k-ε, Standard k-ω, ve Spalart-Allmaras metodları) denenmiştir. Analizlerde aerodinamik arayüzeyi üzerinde elde edilen bozulma katsayısı ve basınç korunumu değerleri deney verileriyle karşılaştırılmış, iki değer için de birbiriyle örtüşen sonuçlar elde edilmiştir. Tezin ikinci kısmında ise girdap oluşturma aygıtlarının hava alığı performansı üzerindeki muhtemel etkilerini anlamak için girdap oluşturma aygıtları için parametrik tasarım çalışması yapılmış, analiz sonuçları ile üzerinde girdap oluşturma aygıtı bulunmayan hava alığı analiz sonuçları karşılaştırılmıştır. Aerodinamik arayüzeyi üzerinde hesaplanan basınç korunumu, bozuntu katsayısı ve kütle akış oranı başlıca performans parametreleridir. Aygıt boyutu, sayısı ve konumu gibi çeşitli parametreler analiz edilmiş, aralarında optimum performansı gösteren bir tasarım seçilmiştir. Seçilen konfigürasyon için basınç korunumu ihmal edilebilir mertebelerde düşerken, bozuntu katsayısı değerinde önemli bir iyileştirme gözlemlenmiştir. Bu tezin amacı motor arayüzünde minimum düzeyde kütle akış oranı kaybıyla tekbiçimli akış elde etmektir. Bozuntu katsayısını düşürerek daha tekbiçimli akış elde edilmiştir. Girdap oluşturma aygıtlarının sebep olduğu basınç korunumu katsayısındaki düşüş ise kabul edilebilir mertebelerdedir. In this thesis, numerical investigation of the benefits of vortex generators control on the performance of S-shaped inlets has been performed. This study is divided into two main parts. In the first part, a diffusive S-shaped inlet is examined and the numerical analyses results are compared with the experimental results. Three-dimensional Navier-Stokes equations are solved and three different turbulence models which are Realizable k-ε, Standard k-ω, and Spalart-Allmaras methods are used. Distortion coefficient and pressure recovery results at aerodynamic interface plane (AIP) are compared with experimental results and both of them are in good agreement. In the second part, a parametric design study for vortex generators are carried out in order to investigate possible effects of vortex generators on performance of the inlet, and results of the analyses are compared with the inlet without vortex generators. Inlet performance parameters which evaluate vortex generator efficiency are pressure recovery, distortion coefficient and mass flow rate at AIP. Several parameters such as device size, quantity and location are analyzed and an optimal configuration is chosen. Improvement on flow is observed for most of the configurations. For these configurations, value of pressure recovery is insignificantly reduced. On the other hand, there is a huge amount of improvement on distortion coefficient value. The aim of this study is to obtain a uniform flow as much as possible at engine interface plane with no or negligible amount of mass flow rate loss. More uniform flow is obtained by reducing the value of distortion coefficient and the amount of pressure recovery loss due to vortex generators is also acceptable in terms of mass flow rate loss.
Collections