Okul öncesi eğitiminden yararlanan 5-6 yaş çocuklarının sosyal duygusal yeterlilikleri ile bakış açısı alma becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, okul öncesi eğitiminden yararlanan 5-6 yaş çocuklarının sosyal duygusal yeterlilikleri ve bakış açısı alma becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya, Isparta il merkezinde bulunan, Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı resmi 10 anaokulundan yansız olarak belirlenen üç anaokulunun 5-6 yaş grubundan toplam 210 çocuk ve öğretmenleri katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Sosyal-Duygusal Yeterlikleri Derecelendirme Ölçeği ve Bakış Açısı Alma Testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programında, bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre, bağımsız örneklemler için t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiş olup; anlamlı çıkan farklılıklarda, grup farkını inceleyebilmek amacıyla Scheffe testi kullanılmıştır. Sosyal duygusal yeterlikler ile bakış açısı alma arasındaki ilişki Pearson Korelasyon Katsayısı ile incelenmiştir. Yapılan istatistiklerde anlamlılık düzeyi olarak 0.05 seçilmiştir.Bu çalışmada çocukların sosyal duygusal yeterlikleri derecelendirme ölçeğinden elde ettikleri puanlarda cinsiyete, doğuş sırasına, kardeş sayısına ve okul öncesi eğitiminden yararlanma süresine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmazken yaşa göre ölçek toplam, sosyal-duygusal yeterlik ve kendini kontrol etme alt boyut ortalama puanlarında anlamlı bir fark elde edilmiştir. Çocukların bakış açısı alma testlerinden elde ettikleri puanlar incelendiğinde cinsiyete, doğuş sırasına göre algısal bakış açısı alma alt test ortalama puanlarında; Okul öncesi eğitiminden yararlanma süresine göre bakış açısı alma toplam ve algısal bakış açısı alma alt test ortalama puanlarında anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır.Ebeveynlerle ilgili sonuçlara bakıldığında ise; Anne yaşı, öğrenim düzeyi, mesleğine göre çocukların sosyal duygusal yeterlikleri derecelendirme ölçeği toplam ve alt boyutları ile bakış açısı alma testi toplam ve alt testlerinden elde ettikleri puan ortalamalarında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmazken baba yaşına göre sosyal duygusal yeterlikleri derecelendirme ölçeği toplam ve alt boyut ortalama puanlarında 41 yaş ve üstü babaların çocukları lehine fark ortaya çıkmıştır. Çocukların sosyal duygusal yeterlikleri derecelendirme ölçeği toplam ve alt boyut ortalama puanlarında baba öğrenim düzeyine göre fark bulunmazken, öz düzenleme/sorumluluk alt boyutunda serbest meslek sahibi babaların çocukları lehine anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Çocukların bakış açısı alma testi toplam ve alt test puan ortalamalarında baba yaş ve mesleğine göre fark bulunmazken baba öğrenim düzeyine göre bakış açısı olma testi toplam puan ortalamalarında lisansüstü öğrenim düzeyine sahip babaların çocukları lehine, algısal bakış açısı alma alt test puan ortalamalarında lisans öğrenim düzeyine sahip babaların çocukları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark elde edilmiştir. Çocukların sosyal duygusal yeterlik derecelendirme ölçeği toplam ve alt boyut puan ortalamaları ile bakış açısı alma testi toplam ve alt test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. The objective of this study is to explore the social emotional sufficiency and perspective-taking skills of children aged 5-6 benefiting from pre-school education with regards to various variables. 210 students aged 5-6 studying at 3 different preschools, determined randomly, out of 10 public preschools in total affiliated with Ministry of Education in Isparta city district as well as their teachers. Personal Info Sheet, Social-Emotional Sufficiency Rating Scale and Perspective-taking Test have been used in the study as data collecting tools. The data obtained has been analyzed, based on the category number of independent variables, in SPPS 22 software through T test and One-Way Analysis of Variance for independent samples and The Scheff Test has been used to investigate the group differences that emerged in significant differences. The correlation between social emotional sufficiencies and perspective-taking has been analyzed via Pearson Correlation Coefficient. The significance level has been set as 0,05 in the statistics.In this study, there was no statistically significant difference in the scores obtained from the social-emotional competence scale of children according to sex, birth order, sibling number and duration of pre-school education while a significant difference was found in the age-related total score, social-emotional competence and self-control subscale average scores. When the scores obtained from the children's perspective-taking tests were examined, there was a significant difference in the mean scores of perceptual perception according to the order of birth, perspective-taking according to duration of benefit from preschool education total score and perceptual perception-taking subtest mean scores.When the results of the parents were examined, it was found that there was no statistically significant difference in the mean scores of the children's social-emotional competence scale, total score and subscale scores of the children according to mother's age, education level and occupation; however, there was a difference in the total score of social-emotional competence according to father's age and subscale mean scores showed a difference in favor of the children of the fathers aged 41 and over. While there was no significant difference in total and subscale average scores of the children's social-emotional competence according to the father education level, a significant difference was found in favor of self-employed fathers' children in the self-regulation / responsibility subscale scores. No significant difference was found in total and subscale average scores of the children's perspective-taking tests according to the father's age and profession while there was a significant difference in total and subscale average scores of the children's perspective-taking tests in favor of children with fathers with graduate degrees as well as in sub-test average scores of the children's perceptional perspective-taking tests in favor of children with fathers with undergraduate degrees.There was no statistically significant difference between total and subscale average scores of children's social-emotional competence scale and those of children's perspective-taking tests.
Collections