Edebi sanatların öğretiminde yaratıcı drama etkinliklerinin öğrenci başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ortaöğretim Türk Edebiyatı dersi kapsamında önemli bir yere sahip sanatlardan beşi olan, Teşhis, Teşbih, Cinas, Kinaye ve İstiare sanatlarının öğretim sürecinde yaratıcı drama etkinliklerinin öğrenci başarısına etkisi belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 öğretim yılı 1. döneminde Burdur ilinin, il merkezindeki bir Anadolu lisesinde öğrenim gören 11. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Kontrol gruplu, öntest-sontest deneysel desenin kullanıldığı bu araştırmada, iki deney ve bir kontrol grubu yer almıştır. Edebi sanatlar, deney 1 grubunda Drama ve Türk Edebi derslerinde bütüncül ve eşgüdümlü olarak; deney 2 grubunda yine bu sanatlar yalnızca Drama derslerinde ve kontrol grubunda ise ders öğretmeni tarafından kendi planlarına uygun olan öğretme-öğrenme süreçleri kullanılarak Türk Edebiyatı dersinde öğretilmiştir. Çalışma öncesinde kontrol ve deney grupları TEOG ve öntest puanları ile karşılaştırılmış ve grupların çalışmalara denk ve eşit bir şekilde başladığı belirlenmiştir.Karma veri toplama sürecinin kullanıldığı bu araştırmanın nicel verileri, belirtke tablosu ve uzman görüşlerine göre geliştirilen açık uçlu ve kısa cevaplı sorulardan oluşan başarı testi ile elde edilmiştir. Nitel veriler ise deney 1 ve deney 2 gruplarındaki öğrencilere verilen yazılı görüş alma formu ile toplanmıştır. Başarı testi sonucunda elde edilen nicel verilerin frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimsel istatistikleri belirlenmiştir. Bu verilerin normal dağılım göstermemesi ve varyanslarının eşit olmaması nedeniyle verilerin analizi için non-parametrik (parametrik olmayan) istatistiklerden Kruskall Wallis, Mann Whitney U ve Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır.Edebi sanatların, hem Türk Edebiyatı hem de Drama dersinde yaratıcı drama etkinlikleri ile birbirini destekleyecek şekilde işlendiği deney 1 grubu, bu sanatların sadece Drama dersinde yaratıcı drama etkinlikleriyle işlendiği Deney 2 ve aynı sanatların sadece Edebiyat dersinde işlendiği kontrol gruplarının başarıları karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırma sonucunda Edebiyat ve Drama derslerinin bütüncül ve eşgüdüm içinde işlendiği deney 1 grubunun başarısının, hem deney 2'den hem de kontrol grubundan anlamlı düzeyde daha fazla arttığı belirlenmiştir. Çalışma ile ilgili nitel veri sonuçlarına göre ise öğrenme, beceriler, yaratıcı drama ve sorunlar temaları altında birleştirilen görüşler çok büyük oranda olumludur. Her gruptan yalnızca birer öğrenci olumsuz görüş bildirmiştir.Anahtar Kelimeler: Edebi sanatlar, söz sanatları, yaratıcı drama, Türkçe öğretimi, Türk Dili ve Edebiyatı öğretimi, Sayfa Adedi: 116Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Kenan Demir The aim of this research was to determine the effects of creative drama activities in the teaching process of the arts of Diagnosis, Rosary, Pun, Allusion and Metaphor, which are the five most important arts in the secondary Turkish literature course. The study group of the research has created 11th grade students who are studying at an Anatolian high school in Burdur province in the 1st period of 2017-2018 academic year. In this study using control group and pretest-posttest experimental design, two experiments and one control group were included. Drama and Turkish Literature lessons in literary arts, experiment 1 group are integrated and coordinated; the experiment was taught only in Drama classes in group 2 and in the control group using teaching-learning processes appropriate to their own plans by the course teacher. Before the study, control and experimental groups were compared with TEOG and pretest scores and groups were found to start equally and well with the studies.The quantitative data of this research used in the mixed data collection process was obtained by the achievement test consisting of open-ended and short-answer questions developed according to the specification table and expert opinions. The qualitative data were collected by written opinion form given to students in experiment 1 and experiment 2 groups. Descriptive statistics such as frequency, percent, arithmetic mean and standard deviation of the quantitative data obtained as a result of the success test have been determined. Kruskall Wallis, Mann Whitney U and Wilcoxon signed rank test were used for non-parametric (nonparametric) statistics for the analysis of the data because these data were not normally distributed and their variances were not equal.Experiment group 1, in which literary arts were taught to support each other with creative drama activities in both Turkish literature and drama lessons, compared the successes of experimental group 2 and control groups in which the same arts only worked in literary classroom. As a result of this comparison, it was determined that the success of the experimental group 1, in which the literature and drama courses were processed in a holistic and co-ordinated way, increased significantly both from the experiment 2 and from the control group. According to the qualitative data on the study, the opinions combined under the themes of learning, skills, creative drama and problems are very positive. Only one student from each group reported a negative opinion.Keywords: Literary arts, rhetoric, creative drama, teaching Turkish, teaching Turkish Language and LiteraturePage Number : 116Supervisor: Dr. Kenan Demir
Collections