Türkiye`de milli fuarcılığın durum tespiti ve gelişimine yönelik bir model önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yaşadığımız yüzyılda üretim, ulaşım ve haberleşme teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler, bir yandan mal ve hizmet üretimini artırırken, diğer yandan etkin tanıtım ve pazarlama araçlarına yönelimi hızlandırmıştır.Teknolojik gelişmeler, beş duyuya hitap eden bir tanıtım aracı olan fuarların düzenlendiği mekânları değiştirerek `uluslararası fuar şehirleri`ni ortaya çıkarmış, fuarların, katılımcı ve ziyaretçi coğrafyalarını genişleterek devletlerin, sektörler aracılığıyla ticaret politikalarını ve üretim güçlerini sergiledikleri, bilginin yönetildiği organizasyonlara dönüşmesine yol açmıştır. Kalkınmada Orta Sanayi ve Orta Gelir düzeyini aşmaya çalışan ülkemizin üretim, havayolu ulaşımı ve organizasyon imkânlarını, bir metod ve sistem içinde yurt içinde düzenlenen `Uluslararası Fuarlarda` toplamak suretiyle, sürdürülebilir şekilde ihracatı artırmak, turizm gelirlerini yükseltmek, ülkemizin yerinde tanıtımı sağlamak avantajlarına sahip olduğu çalışmada değerlendirilmiştir.Çalışma sürecinde, anket, saha incelemeleri ve akademik görüşlerle ulaşılan bulgu ve bilgilere dayanılarak önerilen `Uluslararası Fuarcılık Yönetim Sistemi` Modeli ile sistem içinde yer alacak `havayolu kuruluşları`, `uluslararası direkt uçuşların kısmen Anadolu'ya da gerçekleştirilmesi` ve `ihracatta öncelikli 50 sektörde yurtiçinde düzenlenecek uluslararası` fuarların `Fuarcılık Koordinasyon, İstatistik ve Denetim Kurulu` tarafından takip ve uygulamalarıyla, orta vadede ülkemizin önemli bir `fuarlar ülkesi` olabileceği iddia edilmiştir. The developments emerged in production, transportation and communication technologies in the present century have improved the production of merchandises and services on the one hand and increased the efforts toward effective means for publicity and marketing on the other hand.Technological developments have created `international fair cities` by transforming the locations where the fairs, as a publicity means addressing to five senses, have been organized; and these developments have resulted also in that by enlarging the participation and visiting geographies increasingly, the fairs have transformed into information-management organizations in which countries have demonstrated their trade policies and production capabilities through sectors.In this study, it is considered that Turkey, as a country trying to overcome the middle-industry and middle-income levels in terms of development, has advantages to increase its export and tourism incomes in a sustainable way and advertise itself in place by integrating its production and airways transportation facilities and organizational capabilities in `International Fairs` which will be organized in a systematic approach method in Turkey. By means of the `International Fair Management System` Model suggested based on the findings and information collected through the questionnaires, the field researches and the academic literature in this study, it is put forward that Turkey will be able to become an important `fairs country` in the middle term by means of that `the domestic international fairs to be organized in fifty-primary sectors for exportation` are followed and controlled by the `Fair Organizations Coordination, Statistics and Control Committee`, and that the `airways organizations` within the Fair Management Model arrange `direct international flights partly to the cities in Anatolia`.
Collections