Okul öncesi dönem çocuklarının saldırgan davranışları ile sosyal konumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada okul öncesi dönem çocuklarının saldırganlık ve saldırganlığa maruz kalma durumları incelenmiş ve bu durumun çocukların sosyal konumları ile ilişkisi araştırılmıştır. Saldırganlık ve maruz kalma durumları cinsiyet, yaş, anne öğrenim durumları açısından araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi eğitime devam eden 82 çocuk oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama araçları olarak çocuklara, Kişisel Bilgi Formu, Zorbalık Davranışlarını Belirleme Ölçeği, Zorbalık Davranışlarına Maruz Kalma Ölçeği ve Fotoğraflı Sosyometri Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma için kullanılan formlar okul öncesi öğretmenleri tarafından doldurulmuştur. Çalışma grubunun ''Zorbalık Davranışlarını Belirleme Ölçeği'', ''Zorbalık Davranışlarına Maruz Kalma Ölçeği'' nden aldıkları puanların; cinsiyet, yaş grubu ve anne öğrenim düzeyine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Fotoğraflı Sosyometri puanlarına göre de saldırgan ve saldırganlığa maruz kalan çocukların sosyal konumlarına; sevilip sevilmeme puanlarına bakılmıştır.Elde edilen bulgulara göre çocukların saldırganlık davranışları ve saldırganlığa maruz kalma durumları cinsiyete, yaşa ve anne öğrenim durumlarına göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Erkek çocukların kız çocuklara göre daha fazla saldırgan davranışlarda bulundukları ve saldırganlığa maruz kaldıkları görülmüştür. Yaşa göre incelendiğinde küçük yaş gruplarının büyük yaş gruplarına göre daha fazla saldırgan davranışlarda bulunduğu görülmüştür. Annelerinin öğrenim durumu açısından da anne öğrenim durumu düşük olan çocukların saldırgan davranışlarının daha çok olduğu ve saldırıya maruz kalma durumlarının da daha fazla olduğu görülmüştür.Çocuklar, sosyal konumları açısından incelenmiştir. Çalışma grubu içerisinde popüler, dışlanan, reddedilen, ortalama çocukların olduğu görülmüştür. Sevilip sevilmeme puanları üstüne yapılan analizler sonucu saldırgan ve ve saldırganlığa maruz kalma durumunda bulunan çocukların sevilmeme puanlarının anlamlı derecede yüksek olduğu görülmüştür. In this study, aggression and exposure to aggression status of preschool children was investigated and the relation of this situation with the social status of children was investigated. Status of aggression and exposure to aggression were investigated in terms of gender, age and maternal education. The study group consisted of 82 children attending preschool education. In the study, data were collected as a personal information form, bullying behaviour scale, bullying behaviour exposure scale and photographic sociometry. The forms of the research were completed by the teachers. It was examined whether the points taken by the study group from the bullying behaviours scale vary significantly with gender, age group and maternal education. Social status, loved and disliked score of children who are agressive and exposed to agression were checked according to their photographic sociometry scores.According to the findings, agressive behaviours and exposure to agression of the children vary significantly according to gender, age and maternal education. It has been observed that boys are more aggressive and are exposed to agression more than girls. When examined by age, it was observed that small age groups behaves more aggressively than older age groups. In terms of mother education status, it was observed that children whose mother was less educated were more likely to be aggressive and to be exposed to agression.Children were examined in terms of their social status. Among the study group, it was seen that there were popular, excluded, rejected, average children. As a result of the studies conducted on the loved and disliked scores, it was observed that the children who are aggressive and are exposed to agression are children with high disliked scores.
Collections