Sınıf öğretmeni adaylarının geometrik optik konusu kavram yanılgılarının tespit edilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının geometrik optik konusunda sahip oldukları kavram yanılgılarını tespit etmektir. Araştırmada nicel bir araştırma modeli olan kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 öğretim yılı güz döneminde Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi ve Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Fakültelerinin birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 528 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Ölçüm aracı olarak önceki araştırmalar kapsamında kullanılmış üç-aşamalı geometrik optik kavram yanılgısı testi dört-aşamalı hale getirilerek Dört-Aşamalı Geometrik Optik Kavram Yanılgısı Testi elde edilmiştir. Testin geçerlik ve güvenirlik analizleri yeniden yapılmıştır. Toplanan veriler, betimsel istatistik ve çıkarsamalı istatistik analizleri ile çözümlenmiştir. Testin görünüş ve kapsam geçerlikleri uzman görüşü ile birlikte yanlış sebepli doğru (false positive) ve doğru sebepli yanlış (false negative) yüzde değerleri incelenmiştir. Yanlış sebepli doğru değeri %26 ve doğru sebepli yanlış değeri %4 bulunmuştur. Yapı geçerliği için korelasyon ve açımlayıcı faktör analizlerine başvurulmuştur. Dört aşamaya göre verilen doğru cevaplar üzerinden hesaplanan Cronbach- güvenirlik katsayısı ,417; kavram yanılgıları puanları üzerinden hesaplanan Cronbach- güvenirlik katsayısı ,579 olarak bulunmuştur. Çalışmada uygulamaya katılan öğrencilerin %10'u ve üzerinin sahip olduğu kavram yanılgıları önemli görülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının geometrik optik konusunda ışık, gölge ve düzlem ayna görüntüleri ile ilgili kavramsal anlama düzeylerinin oldukça zayıf olduğu ve yedi adet önemli kavram yanılgısına sahip oldukları belirlenmiştir. Çıkarsamalı istatistik sonuçları, sınıf öğretmeni adaylarının kavram yanılgısı puanlarının sınıf seviyesi açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermezken, cinsiyet açısından kızlar lehine anlamlı bir farklılık gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. The aim of this study is to determine the primary school teacher candidates' misconceptions in geometric optics. A quantitative research model, a cross-sectional screening model, was used in the study. The study group consists of 528 candidates, studying in the first, second, third and fourth classes of the faculties of education in Mehmet Akif Ersoy University, Akdeniz University and Süleyman Demirel University. A three-tier geometric optic misconception test, which was used by previous studies, was transformed into Four-Tier Geometric Optic Misconception test as measuring tool. The validity and reliability analyzes of the test was revised. The obtained data was analyzed via both descriptive and inferential statistics. For the content and face validities, the proportions of false positive and false negative values were examined with expert opinions. The proportion of the false positive was 26% and that of false negative was 4%. For the construct validity, correlational and exploratory factor analyses were applied. The Cronbach alpha reliability coefficient calculated over the correct answers considering four tiers is .417 and that of misconception scores was found to be .579. For the current study, the misconceptions owed by 10% or more students were considered as serious misconceptions. According to the results, it was found that most of the candidates had low level of conceptual understanding of light, shadow and plane mirror images in geometric optics and had seven serious common misconceptions. The results of the inferential statistics indicated that students' misconception scores did not differentiate significantly in terms of grade level but it showed significant differences in terms of gender, favoring females.
Collections