Öğretmen adaylarının kullandıkları dil öğrenme stratejileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, eğitim fakültesi birinci sınıflarında okuyan öğretmen adaylarının kullandıkları dil öğrenme stratejilerini belirlemek ve karşılaştırmak amaçlanmıştır. Çalışma 2017-2018 öğretim yılı güz döneminde Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nin farklı bölümlerinde öğrenim gören 417 birinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi kolay ulaşılabilirlik ve gönüllük esası dikkate alınarak oluşturulmuştur. Nicel betimsel tarama yöntemi kullanılan araştırmanın verileri Oxford (1990) tarafından geliştirilen ve Cesur (2008) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri` (DÖSE) ile elde edilmiştir. Envanterde doğrudan (bellek, bilişsel, telafi) ve dolaylı (üst biliş, duyuşsal, sosyal) stratejileri ile ilgili 50 madde yer almaktadır. Elde edilen verilerin normal dağılım göstermesi, varyanslarının homojen olması nedeniyle karşılaştırılmalarda bağımsız (ilişkisiz) örneklemler için t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Elde edilen veriler öğrencilerin okudukları bölümlere, mezun oldukları lise türüne, yaşlarına, cinsiyetlerine ve İngilizce kursu alıp almama durumlarına göre karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırmalar sonunda İngilizce bölümünde okuyan öğretmen adaylarının dil öğrenme stratejilerini diğer bölümlerdeki öğrencilere göre daha yoğun kullandıkları ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarının da fen bilgisi öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarına göre dil öğrenme stratejilerini daha yoğun kullandıkları, diğer bölümler arasındaki farkın ise istatsitiksel olarak anlamlı olmadığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının mezun oldukları lise türüne ve yaşlarına göre dil öğrenme stratejileri arasında anlamlı fark olmadığı tespit edilmiştir. Telafi ve sosyal stratejiler dışında kalan tüm stratejilerden erkek öğrencilerin bu dil öğrenme stratejilerini kadın öğrencilere göre daha yoğun kullandıkları ortaya çıkmıştır. Kurs alan öğretmen adaylarının telafi stratejisi hariç diğer tüm stratejilerde kurs alamayan öğretmen adaylarına göre dil öğrenme stratejilerini daha yoğun kullandıkları belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Dil Öğrenme Stratejileri, Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri, Dil Öğrenme Stratejilerinin Öğretimi, Öğrenme Stratejileri, Yabancı Dil Öğrenme, Sayfa Adedi: 122Danışman: Doç. Dr. Kenan Demir In this study, it was aimed to determine and compare the language learning strategies used by the teacher candidates studying at first grade. The study was carried out with 417 first year students studying in different departments of Burdur Mehmet Akif Ersoy University Faculty of Education in the fall semester of 2017-2018 academic year. The basis of easy accessibility and volunteerism were taken into consideration in determining the study sample. In this study, where quantitative descriptive scanning method was used, the data were gathered through Oxford Strategy Inventory of Language Learning (SILL) which was developed by Oxford (1990) and adapted to Turkish by Cesur (2008). In the scale, there are 50 items related to memory, cognitive and compensate strategies from direct language learning strategies and metacognitive, affective and social strategies from indirect language learning strategies. Because of the normal distribution of data and homogeneity of variance, t test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used for independent (unrelated) samples. The obtained data were compared according to the departments students studied, the type of high school they graduated, their age, gender and whether they took English courses or not.As a result of these comparisons, it was determined that the students of English Department used language learning strategies more frequently than the students in other departments. It was determined that the teacher candidates in the primary school teaching department used language learning strategies more intensively than the teacher candidates in the science teaching department, but the difference between the other departments was not statistically significant. It was found that there was no significant difference between the language learning strategies of the teacher candidates according to the type of high school they were graduated from and their age. Among all strategies except for compensation and social strategies, it was revealed that male students use these language learning strategies more intensively than female students. It was found out that the students taking English courses used all strategies except for compensation strategies more intensively than the ones who did not take any English course.Keywords: Foreign Language Learning, Language Learning Strategies, Learning Strategies, Strategy İnventory For Language Learning, Teaching Language Learning Strategies,Page Number : 122Supervisor: Doç. Dr. Kenan Demir
Collections