İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, öğrenme stilleri açısından eleştirel düşünme eğiliminin farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırma kapsamında veriler 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Şırnak il merkezi ve Cizre ve Silopi ilçelerinde bulunan ilköğretim okullarında öğrenim gören 687 öğrenciden toplanmıştır. Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerini belirlemek için Facione ve Giancarlo tarafından geliştirilen ve Kökdemir (2003) tarafından Türkçeye uyarlanmış, `California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği` kullanılmıştır. Öğrenme stillerini tespit etmek için ise Evin Gencel tarafından Türkçeye çevrilerek geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan `Kolb'un Öğrenme Stilleri Envanteri (KÖSE-III)` kullanılmıştır. İstatistiksel analizler olarak Mann-Whitney U testi, Ki-Kare testi, Kruskal Wallis H testi, Spearman Korelasyon Katsayısı ve lineer regresyon analizi uygulanmıştır. Analiz sonuçlarının anlamlılık düzeyi için p<,05 kriter olarak belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaşlarının ortanca değeri 13,0 (1,0) olup öğrencilerin %42,6'sını 6. sınıfa giden ve %47,6'sını ilçede yaşayan öğrenciler oluşturmaktadır. Öğrenciler cinsiyete ve sınıf düzeyine göre `California Eleştirel Düşünme Ölçeği` ve `Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri-III` ile değerlendirildiğinde istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılıklar bulunmuştur (p<,05).Sonuç olarak öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine ve eğilimlerine sahip olması yaşamın her alanına katkı sağlayacağı için öğrencilere eleştirel düşünme beceri ve eğilimlerinin kazandırılması ile birlikte öğrencilerin öğrenme stilinin belirlenerek buna yönelik öğretimin yapılması, çağdaş eğitim programları için önemli bir gerekliliktir. Anahtar Kelimeler: eleştirel düşünme, eleştirel düşünme eğilimi, öğrenme, öğrenme stilleri In this study, it is aimed to investigate the relationship between learning styles and critical thinking dispositions of 6th, 7th and 8th grade students in terms of various variables, and to determine whether critical thinking tendencies differ in terms of learning styles.The study was carried out with the participation of 687 students attending secondary schools in Şırnak province, Cizre and Silopi districts in 2018-2019 academic year. The `California Critical Thinking Disposition Inventory`, developed by Facione and Giancarlo and adapted to Turkish by Kökdemir, was used to determine students' critical thinking dispositions. In order to determine learning styles, `Kolb's Learning Styles Inventory (Version III)`, which was translated into Turkish by Evin Gencel, was used. Mann-Whitney U test, Chi-square test, Kruskal Wallis H test, Spearman Correlation Coefficient and linear regression analysis were used as statistical analyses. The results for p<,05 were considered statistically significant.The median value of the students who participated in the research was 13,0 (1,0) years. 42,6% of the students consisted of 6th-grade students and 47,6% of the students living in the district. The students were evaluated by California Critical Thinking Disposition Inventory and Kolb's Learning Styles Inventory-III according to gender and grade level and statistically significant differences were found (p<,05).As a result, students' critical thinking skills and tendencies contribute to all areas of life, as well as gaining students' critical thinking skills and tendencies to determine the teaching style of students' learning style is an important requirement for contemporary education programs.Key Words: critical thinking, critical thinking disposition, learning, learning styles
Collections