Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik görüşleri (Isparta ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitim toplumların gelişim sürecinde önemli bir rol oynamaktadır. Eğitim hayatın her aşamasında bireylere toplumsal fikirlerin aktarılmasında kullanılan en önemli araçtır. Eğitim kurumları bireylere sadece sayısal ve sosyal bilgilere dair öğretim değil aynı zamanda toplumun kültür ve temel değerinin eğitimini de vermektedir. Değerler eğitimi, bireylerin kişilik gelişiminde önemli bir yere sahiptir. Değerlerin oluşumunda ise toplumun kültür yapısı etkilidir. Bu sebeple daha iyi bir toplum yapısı etkili bir değerler eğitiminden geçer. Etkili bir değerler eğitimi için de okullarda değerler eğitiminin verilmesinde en aktif rolü oynayan öğretmenlerimizin değerler eğitimine yönelik davranışları, görüşleri ve eğitim durumları önemli görülmektedir.Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin eğitimde değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşlerinin nitel verilerle ölçülerek yorumlanmasıdır. Araştırmada değerler eğitiminde; uygulama süreci, yapılan etkinlikler, ailenin rolü, ahlâk gelişimi, kitle iletişim araçları ve medyanın etkileri, sorunlar ve çözüm önerilerine dair öğretmen görüşleri incelenmiştir.Araştırmanın ilk aşamasında konu ile ilgili olarak alan yazın taraması yapılmıştır. Detaylı verilerin elde edilmesi için araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemesi kullanılarak belirli krîterlere göre belirlenmiştir. Çalışma grubu, 2018-2019 öğretim yılında Isparta merkez ve ilçede bulunan ilkokullarda görev yapmakta olan 11 erkek, 9 kadın olmak üzere toplam 20 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışma grubuyla uzman görüşleri alınarak hazırlanmış 9 soruluk yarı yapılandırılmış `Değerler Eğitimi Katılımcı Öğretmen Görüşleri ile İlgili Görüşme Formu` aracılığıyla açık uçlu sorular kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Araştırmacı görüşme esnasında hem not tutup hem de görüşmeleri ses kaydına almıştır. Öğretmen görüşlerinden elde edilen nitel veriler betimsel analiz yönetimi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular nitel araştırma yönteminin argûmanları çerçevesinde yorumlanmıştır.Elde edilen bulgulara göre öğretmenler başarı odaklı eğitimden ziyade değerlerle bütünleşik bir eğitimin verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Bilgisayar üzerinden oynanan şiddet içeren oyunlar yerine; sokaklarda oynanan geleneksel çocuk oyunlarının yaygınlaştırılması gerektiği savunmaktadırlar. Değerler eğitiminin sadece belirli günler ve haftalarda değil; derslerin tümünde tabana yayarak verilmesi sağlanmalıdır. Yeni nesilde vicdan duyguları fazla gelişmediği için çevresiyle etkileşimi arttırılmalıdır. Okullarda etkinlik ve oyun temelli eğitimlere ağırlık verilmelidir. Öğrencilerin değerleri kazanıp kazanmadıkları teneffüslerde, fiziki etkinlikler ve serbest zaman etkinliklerinde, görsel sanatlar ve müzik derslerinde, birlikte oyun oynarken sergiledikleri hal, hareket ve davranışları gözlemlemek gerekir. Uygun okul kültürü ve iklimi bütün çalışanlarla birlikte ortak hareket ederek oluşturulmalıdır. Değerler ilkokul öğrencilerine soyut geldiği için somutlaştırarak verilmelidir. Öğretmenler sevgi, saygı, hoşgörü, sabır, empâti gibi değerlerin eğitimini verirken öncelikle kendisi rol model olmalıdır. İlkokul 1. sınıftan 4. sınıfa kadar değerler eğitiminin eksik bırakılmaması ve en az 4 yıllık boylamsal bir devamlılığın olması gerekir. Okullarda öğrencilerin kitle iletişim araçlarının bilinçli ve kontrollü kullanımını öğrenebilmeleri için medya okuryazarlığı dersi yaygınlaştırılarak öğretilmelidir. Ailelerin televizyondaki programları izlerken ve izletirken yaş sınırı işaretlerine dikkat etmesi gerekir. Kitle iletişim araçlarının ailelerin kontrolü ve takibi altında kullanılması sağlanmalıdır. Çocukların teknolojinin doğru kullanımı ile ilgili sürekli olarak takip edilmesi, internetin kontrolsüz şekilde kullanımının önüne geçmek için filtrelemelerin ve kısıtlamaların yapılması şarttır. Kamu Spotu dediğimiz kısa tanıtıcı eğitici videoların çocukların duygularına dokunarak farkındalık kazanmasını sağladığı için yaygınlaştırılmalıdır.Anahtar Kelimeler: Değer, Değerler Eğitimi, Eğitim, Sınıf ÖğretmenleriSayfa Adedi : 165Danışman : Prof. Dr. Osman YILMAZ Education plays an important role in the development process of societies. Education is the most important tool used to convey social ideas to individuals at every stage of life. Educational institutions not only teach individuals about digital and social information, but also educate the cultural and fundamental values of society. Values education has an important role in the personality development of individuals. For this reason, a better social structure passes through an effective values education For an effective values education, the behaviors, views and educational status of our teachers, who play the most active role in providing values education in schools, are considered important. The purpose of this research; The aim of this course is to evaluate the opinions of classroom teachers about the values education practices in education by measuring with qualitative data In the study of values education; teachers' opinions about the implementation process, the activities done, the role of the family, moral development, mass media and the effects of the media, problems and solution suggestions were examined.In the first stage of the research, literature review was conducted on the subject. In order to obtain detailed data, the study group was determined according to certain criteria by using criterion sampling which is one of the purposive sampling methods. In the 2018-2019 academic year, the study group consisted of a total of 20 classroom teachers (11 male, 9 female) working in primary schools in Isparta. Interviews were conducted with the study group using open-ended questions through a semi-structured uluk Values Education Interview Form on Participating Teacher Opinions 9 prepared with 9 questions. The researcher took notes and recorded the interviews during the interview. The qualitative data obtained from the teachers' views were analyzed using descriptive analysis management. The findings were interpreted within the framework of the arguments of the qualitative research method.According to the findings, teachers stated that an education integrated with values should be given rather than success oriented education. Over Computer instead of violent games played; they argue that traditional children's games played on the streets should be expanded. Values education is not only limited to specific days and weeks; all courses should be spread to the base. Since the feelings of conscience do not develop much in the new generation, the interaction with the environment should be increased. Efficiency and play-based trainings should be emphasized in schools. It is necessary to observe the behaviors, behaviors and behaviors that the students exhibit while they are playing together during the breaks, physical activities and leisure activities, visual arts and music lessons, whether they gain values or not. Appropriate school culture and climate should be created in collaboration with all employees. Values should be given to the primary school students because they are abstract. Grade 1 to 4 values education should not be left incomplete and there should be a longitudinal continuity of at least 4 years. Media literacy course should be expanded and taught in schools so that students can learn about the conscious and controlled use of mass media. Families should pay attention to age-limit signs when watching and watching television programs. It should be ensured that mass media are used under the control and monitoring of families. It is imperative that children are constantly monitored for the correct use of technology, and that filtering and restrictions are required to prevent uncontrolled use of the Internet. The short introductory videos, which we call the Public Spot, should be made widespread because they enable children to gain awareness by touching their emotions.Key Words : Education, Primary School Teacher, Values Education, Values, Page Number : 165Supervisor : Prof. Osman YILMAZ
Collections