İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin mesleki ilgilerinin oluşmasında fen bilimleri dersinin rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokulda ilk kez fen bilimleri dersiyle karşılaşacak olan çocukların bu dersi görmeden önceki olan mesleki ilgileriyle bu dersi gördükten sonra mesleki ilgilerinde olan değişikleri karşılaştırmak ve bu değişikliğe etki eden faktörleri ortaya çıkarmaktır.Araştırma nitel araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanmış ve bütüncül tek durum desenine yer verilmiştir. Bu araştırma, 2018–2019 Eğitim - Öğretim yılında, Isparta il merkezinde bulunan Selahattin Seçkin ve Ülkü İlkokulunda yapılmıştır. 3. sınıfta öğrenim gören 180 öğrenci bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden aykırı durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Seçilen iki okulun belirlenmesinde çok avantajlı ve dezavantajlı olması ölçütü dikkate alınmıştır. Araştırmada verilerin tamamı, araştırmacı tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan `Yarı Yapılandırılmış Görüşme` ile elde edilmiştir. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak amacıyla 3 uzman görüşüne başvurulmuştur. Bu uzmanlar Süleyman Demirel Üniversitesi, Ordu Üniversitesi ve Nevşehir Hacı Bektaşi Veli Üniversitesi'nde Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eğitimi Anabilim Dalında görev yapan akademisyenlerdir. Araştırmada verilerin analizinde nitel analiz tekniklerinden hem betimsel hem de içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir.Sonuç olarak, iki okulda da öğrencilerin ders işlenmeden önceki ve ders işlendikten sonraki meslek tercihlerine baktığımızda gözle görülür önemli bir değişiklik olmamıştır. Bu durumun ortaya çıkmasında öngörülemeyen bazı faktörlerde yer alabilir. Örneğin öğrencilerin yaşının küçük olması, ön ve son uygulama arasındaki sürenin az olması, ailelerin çocuklarında oluşturdukları bilinçaltı etkiler vs. Tercih ettikleri meslek gruplarına bakıldığında fen bilimleri dersinin doğrudan bir katkısı olmasa da öğrencilerin merak ettikleri şeylerde fen bilimleri dersinin dolaylı da olsa katkısının olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle, iki okuldaki öğrencilerin de görmek ve gitmek istedikleri yerler konusunda (evren, dünyanın çekirdeği, uzay, gezegenler, kara delik, iç organların yapısı, su ve okyanusların altı, galaksi ve bunun gibi gizemli yerler) fen bilimleri dersi daha çok merak uyandırmaya başlamıştır. Diğer bir deyişle öğrenciler küçük yaşta oldukları için hayallerindeki meslekleri net olarak ifade edemeseler de düşüncelerini başka şekillerde ifade etmeye çalışmışlardır. Nitekim ilgiler küçük yaşlarda başlar ve sürekli değişebilmektedir. Bir çocuk izlediği bir filmden etkilenip o anki duygularıyla kahramanın mesleğini bile yapmak isteyebilir.Bu araştırma göstermiştir ki ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin mesleki hayallerine fen bilimleri dersini ilk kez görmelerine rağmen doğrudan bir etkisi olmamıştır. Ancak merak duygularının gelişmesine dolaylı etki etmiştir. The aim of this research is to compare the professional interest of the children who will encounter the science course for the first time in primary school and the changes in their professional interests after taking this course and to reveal the factors affecting this change. Qualitative research method was used in this research. In this study, among the qualitative research methods, holistic single case pattern was used.This research was conducted in 2018-2019 academic year at Selahattin Seçkin and Ulku Primary School in the city center of Isparta. 180 students studying in the 3rd grade constitute the study group of this research. In this study, one of the non probabilistic sampling methods, Contradictory Sampling Method was used.The criterion of being very advantageous and disadvantageous in determining the two selected schools has been taken into account. All of the data in the research were obtained by `Semi-Structured Interview` which consisted of open-ended questions developed by the researcher. In order to ensure the reliability of the research, three experts were consulted.These experts are academicians working in the department of Primary School Teaching and Elementary Education at Süleyman Demirel University, Ordu University and Nevşehir Hacı Bektaşi Veli University. In the research, qualitative analysis techniques were analyzed using both descriptive and content analysis in the analysis of data.As a result, in both schools, there was no significant change in the students ' professional preferences before the course was completed and after the course was completed. Some unforeseen factors may also be involved in the occurrence of this condition. For example, the students are underaged, the time between the pre-and final application is short, the subconscious effects that families create on their children, etc.When looking at the professional groups of their choice, we can say that the science course is not a direct contribution, but an indirect contribution to the things that the students are curious about. In particular, the science course has begun to arouse more curiosity about the places that students in both schools want to see and go (the universe, the Earth's core, space, planets, black holes, the structure of internal organs, the water and the oceans, the Galaxy and mysterious places like that).In other words, although students were unable to express their dream professions clearly because they were underaged, they tried to express their thoughts in other ways. This research has shown that although they took for the first time, science course had no direct impact on the professional dreams of elementary school students in 3rd grade. But it has had an indirect effect on the development of feelings of curiosity.
Collections