Milliyetçilik, dindarlık ve materyalizmin yerli ve yabancı ürünlerin satın alma niyeti üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülke sınırlarının ticari açıdan kalktığı günümüz dünyasında her ne kadar tüketici istekleri ve ihtiyaçları benzer bir hal alsa da, ürün ve hizmetlerin satın alınmasında tüketicilerin milli duyguları, dini değerleri ve inançları, kültürleri, siyasi tutumları gibi unsurlar etkili ve önemli bir işleve sahip olabilmektedir. Tüketicilerin satın alma davranışlarında ve yerli ve yabancı markaların rekabetini etkilemede uluslararası pazar çevresini oluşturan politik, kültürel ve sosyal çevre önemli bir rol oynamakla birlikte, kimi zaman risk, kimi zaman da fırsatları barındırabilmektedir. Politik, kültürel ve sosyal çevre gibi uluslararası pazar çevresini oluşturan faktörleri risk, fırsat ve tehditleri ile birlikte anlayan ve bu yönde pazarlama stratejilerini şekillendiren işletmeler pazarda daha iyi tutunabilme olanağına sahip olabilecektir. Çünkü, kimi zaman fiyat, kalite ve prestij gibi ürün ve hizmetin cezbedici özellikleri arka planda kalarak; önemsenen, taviz verilmeyen ve yaşam tarzı haline getirilen milliyetçi duygular ve dini değerler tüketicilerin satın alma niyetlerinde daha baskın hale gelebilir. Dolayısıyla, ülke çıkarını ve refahını her şeyden üstün gören milliyetçilik ve kabul edilen bir dinin gereklerini ve inançlarını yaşam tarzı haline getirme derecesi olan dindarlık; yabancı ürünler yerine yerli ürünün satın alınmasına neden olabilecektir. Bu çalışmada; milliyetçilik, dindarlık ve materyalizmin yerli ve yabancı ürünlerin satın alma niyeti üzerine etkisi incelenmeye çalışılmıştır. Bu sebeple, kolayda örnekleme yöntemi ile Antalya'da ikamet eden 408 katılımcıya çevrimiçi anket uygulanmıştır. Çalışmada; frekans analizi, tanımlayıcı istatistikler, normallik testi, açımlayıcı (keşfedici) faktör analizi, güvenilirlik analizi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve aracılık rolüne ilişkin regresyon analizi yapılmıştır. Verilerin normal dağıldığı ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Analiz sonucunda; milliyetçiliğin ve dindarlığın yerli ve yabancı ürünlerin satın alma niyeti üzerinde anlamlı ve pozitif etkisi olduğu, materyalizmin ise etkisi olmadığı ortaya çıkmıştır. Tüketicilerin yerli ürün satın alma niyeti üzerinde en yüksek etkiyi milliyetçilik göstermiştir. Dolayısıyla mevcut örneklemde, tüketicilerin satın alma niyetlerini yerli üründen yana kullanmasında milliyetçilik ve dindarlık etkili olmaktadır. Ayrıca, dindarlığın; milliyetçilik ile yerli ve yabancı ürünlerin satın alma niyeti arasında kısmi aracılık rolünün olduğu da tespit edilmiştir. Even though consumer desires and needs are similar in today's world where commercial boundaries are removed, the factors such as national feelings, religious values and beliefs, cultures and political attitudes of consumers in purchasing products and services can have an effective and important function. While the political, cultural and social environment that constitute the international market environment play an important role in the purchasing behavior of consumers and influencing the competition of domestic and foreign brands, it can sometimes involve risks and sometimes opportunities. Companies that understand the risks, opportunities and threats associated with factors that constitute the international market environment such as political, cultural and social environment and shape their marketing strategies in this direction will be able to hold better in the market. Because, sometimes the attractive features of the product and service such as price, quality and prestige remain in the background, nationalist feelings and religious values which are taken into consideration, uncompromised, and made into a lifestyle, can become more dominant in consumers' purchasing intentions. Therefore, nationalism which considers the country's interest and well-being above all else, and religiosity which is the degree to which the needs and beliefs of an accepted religion are made into a lifestyle may lead to the purchase of domestic products instead of foreign products. In this study; the effect of the level of nationalism, religiosity and materialism on the purchase intention of domestic and foreign products are tried to be examined. For this reason, an online questionnaire was applied to 408 participants residing in Antalya with the easy sampling method. In the study; frequency analysis, descriptive statistics, normality test, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, regression analysis and regression analysis for mediation role were performed. The data were found to be normal and reliable. As a result of the analysis; it was revealed that nationalism and religiosity had a significant and positive effect on the purchase intention of domestic and foreign products, and materialism had no effect. The highest impact on consumers' purchase intention of domestic products has shown the level of nationalism. Therefore, in the present sample, the levels of nationalism and religiosity are effective on the consumers' preference to buy domestic products. In addition, it has been determined that religiosity has a partial mediation role between nationalism and purchase intention of domestic and foreign products.
Collections