İzlenim yönetimi taktikleri ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: tekstil sektöründe çalışanlar üzerinde bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireyler, yaşamları boyunca içinde bulundukları ortam gereği diğer bireylerle etkileşim ve iletişim halindedirler. İçinde bulundukları ortamda da diğer bireylere amaçları doğrultusunda belirli izlenim oluşturmak isterler. Bunun için de izlenim yönetimi taktikleri davranışlarına başvururlar. Bireyler izlenim yönetimi taktiklerine başvurarak aslında maddi veya manevi kazanım elde etmek isterler. Bu bağlamda bireyin belirli taktikler kullanarak örgüt ortamlarında veya sosyal ortamlarda kazandıkları maddi ve manevi kazanımlar yaşamlarıyla yakından ilişkilidir. Bu amaçla çalışma, Denizli'de çeşitli tekstil fabrikalarında 392 mavi yakalı çalışan üzerinde uygulanmıştır. Araştırmada çalışanların izlenim yönetimlerini ölçmek amacıyla Bolino ve Turnley (1999)'in geliştirdiği Basım vd. (2006) tarafından Türkçe'ye uyarlanan İzlenim Yönetimi Ölçeği kullanılmıştır. Çalışanların yaşam doyumlarını ölçmek amacıyla Diener vd. (1985)'nin geliştirdiği Dağlı ve Baysal (2016) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, izlenim yönetimi taktikleri alt boyutu olan niteliklerini tanıtarak kendini sevdirmeye çalışma taktiği ile yaşam doyumu arasında anlamlı bir ilişkisi bulunmuştur. Diğer taraftan kendini örnek bir personel gibi göstermeye çalışma, kendi önemini zorla fark ettirmeye çalışma, kendine acındırmaya çalışma taktikleri ile yaşam doyumu arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Individuals interact and communicate with other individuals due to the environment they live in throughout their lives. They also want to create a certain impression on other individuals in the context of their purpose, and in order to do so, they resort to the behavior of the impression management tactics. Individuals actually want to obtain material or moral gains by applying to the tactics of impression management. In this context, by using certain tactics, the material and spiritual gains gained in organizational environments or social environments are closely related to their lives. For this purpose, the study was applied to 392 bluecollar workers working in various textile factories in Denizli. In this study, Impression Management Scale which was developed by Bolina and Turnley (1999) and adapted to Turkish by Basım et al. (2006) was used in order to measure the impression management of the employees. The Life Satisfaction Scale which was developed by Diener et al. (1985) and adapted to Turkish by Dağlı and Baysal (2016) was used in order to measure the life satisfaction of the employees. According to the research findings, it was found that there is a meaningful correlation between the tactics of trying to endear themselves by introducing the qualities which is the sub-dimensions of impression management tactics with the life satisfaction. On the other hand, there is no meaningful correlation between trying to make themselves as model staff, trying to make realize their own importance, trying to arouse pity for with the life satisfaction.
Collections