Uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programı (PISA) 2015 sınavına Türkiye`de katılan öğrencilerin bireysel, ailesel ve okula ait değişkenlerin fen başarısını yordama durumunun incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Türkiye'de Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA) 2015 sınavına katılan öğrencilerin bireysel, ailesel ve okula ait değişkenler ile fen başarıları arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada PISA 2015 veri seti kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 5895 (159 öğrenci analizlere uygun olmadığı için araştırma dışında tutulmuştur.) öğrencidir. İlişkisel tarama türündeki bu araştırmada bağımlı değişken fen başarısıdır. Bağımsız değişkenler ise; bireysel değişkenler (cinsiyet, evde konuşulan dil, erken çocukluk eğitimi ve bakımı süresi, okula ait hissetme, test kaygısı, motivasyon, fen öz yeterliği, epistomolojik inançlar, fen aktiviteleri, fen öğrenmekten zevk alma), aileye ait değişkenler (ebeveynlerin duygusal desteği, evdeki kültürel varlıklar, ev eğitim kaynakları, ekonomik, sosyal ve kültürel durum indeksi), okula ait değişkenler (fen sınıflarındaki disiplin koşulları, öğrenci seçmeli fen sınıflarındaki öğretmen desteği, sorgulamaya dayalı fen öğretim ve öğrenim alıştırmaları, öğretmen yönlendirmeli fen öğretimi, geniş fen konularına ilgi, araçsal motivasyon, öğretmen adaleti) olarak üç gruptan oluşmaktadır. Yapılan hiyerarşik çoklu doğrusal regresyon sonucuna göre evde konuşulan dil, okul öncesi eğitime başlama yaşı, test kaygısı, motivasyon, fen öz yeterliği, epistemolojik inançlar, fen etkinlikleri, fen öğrenmekten zevk alma, evdeki kültürel varlıklar, ev eğitim kaynakları, ekonomik, sosyal ve kültürel durum indeksi, fen sınıflarındaki disiplin koşulları, sorgulamaya dayalı fen öğretim ve öğrenim alıştırmaları, öğretmen yönlendirmeli fen öğretimi, öğretmen adaleti değişkenlerinin fen başarısı üzerinde anlamlı yordayıcılar olduğu söylenebilir. Fen başarısı ile cinsiyet, okula ait hissetme, ebeveynlerin duygusal desteği, öğrenci seçmeli fen sınıflarındaki öğretmen desteği, geniş fen konularına ilgi, araçsal motivasyon değişkenleri arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı söylenebilir. Ulaşılan bulgulara göre Türkiye'de fen başarısını en çok yordayan değişken ekonomik, sosyal ve kültürel durum indeksidir. Bu sonuca bağlı olarak eğitim sistemimizde her öğrencinin ailelerinden kaynaklı ekonomik, sosyal ve kültürel farklılıkları giderici politika ve düzenlemelerin yapılması gerektiği düşünülmektedir. This research, International Student Achievement Assessment Program in Turkey (PISA) individual students participating in the exam in 2015, aims to determine the relationship between science achievement with family and variables of school. PISA 2015 data set was used in the study. The sample of the study was 5895 students (159 students were excluded from the study because they were not suitable for analysis). In this relational survey type, the dependent variable is science achievement. Independent variables are; individual variables (gender, language spoken at home, early childhood education and care time, school feeling, test anxiety, motivation, science self-efficacy, epistomological beliefs, science activities, enjoyment of learning science), family variables (parents' emotional support, home cultural assets, home education resources, economic, social and cultural status index), school variables (discipline conditions in science classes, teacher support in student elective science classes, science teaching and learning exercises based on inquiry, teacher oriented science teaching, interest in wide science subjects, instrumental motivation, teacher justice). According to the results of hierarchical multiple linear regression, the language spoken at home, age of starting pre-school education, test anxiety, motivation, science self-efficacy, epistemological beliefs, science activities, learning to enjoy science, home cultural assets, home education resources, economic, social and cultural It can be said that variables such as status index, discipline conditions in science classes, science teaching and learning exercises based on inquiry, teacher guided science teaching, teacher justice variables are significant predictors of science achievement. It can be said that there is no significant relationship between science achievement and gender, school feeling, parents' emotional support, teacher support in student elective science classes, interest in broad science subjects, instrumental motivation variables. According to the findings reached by the variable most predictive science achievement in Turkey, economic, social and cultural status index. Based on this result, it is thought that in our education system, policies and regulations that will eliminate the economic, social and cultural differences arising from the families of each student should be made.
Collections