Giving instructions in l1 and l2 in efl listening classes: The effects on a2 level learners
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yabancı bir dil öğretiminde ana dil kullanımı tartışması uzun yıllardır süre gelen bir sorun olmuştur ve hala da araştırmacılar ve öğretmenler arasında tartışmaya açık bir konudur. Bazıları ana dil kullanımının tamamıyla derslerden çıkarılması gerektiğini iddia ederken, diğerleri belli ölçüde belirli amaçlarla kullanılabileceğini savunmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı, A2 seviyesindeki iki farklı homojen sınıfa ayrı ayrı Türkçe ve İngilizce yönerge verilerek Pamukkale Üniversitesi A2 seviyesi hazırlık sınıfı öğrencilerinin dinleme aktivitelerindeki performanslarını ölçmek ve kıyaslamaktır. Bir diğer amacı ise deney grubundaki gönüllü katılımcıların ana dilde yönerge almalarına ve nelerin performanslarını etkilediğine dair görüşlerini almaktır. Çalışma 2016-2017 akademik yılı bahar döneminde Pamukkale Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıflarında bulunan 48 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Her hafta hem deney hem de kontrol grubuna ikişer saat öğretim ile toplam 8 haftalık bir süreç olmuştur. Çalışma, rastgele katılımcı atama kullanımını içermediği için yalnızca son sınav dizaynını kullanan yarı deneysel araştırmadan faydalanmıştır. Ayrıca, çalışma hem nicel hem de nitel veri toplayan her iki metodu içeren karma bir araştırmadır. Öncelikli olarak nicel sonuçlar elde edilmiş olup bulguları güçlendirmek amacıyla sonrasında nitel araştırma gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grubunun yerleştirme sınavı skorlarının ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bu da iki grubun istatistiksel olarak birbirlerine denk olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin son sınav skorlarının ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farka ulaşılmıştır. Son sınav skorları temelinde deney grubuna Türkçe olarak verilen dinleme aktivitesi yönergeleri, deney grubunun kontrol grubundan kısmen daha başarılı olmasında etkili olmuştur. Etki büyüklüğü 0.609 olarak elde edilmiştir ve deney grubuna Türkçe olarak verilen dinleme aktivitesi yönergeleri öğrencilerin son sınav performansları üzerinde orta ölçekli etki büyüklüğü ortaya koymuştur. Ayrıca, öğrenciler dinleme egzersizlerinde Türkçe yönerge almalarını olumlu bulduklarını ifade ederken öte yandan bunun özellikle sınıf içi etkileşimde kendilerinin Türkçeye başvurma sıklıklarını artırdığını belirtmişlerdir Among the researchers and teachers, the use of L1 in teaching a foreign language has been a controversial topic for many years, and it can be said that it is still a debateable issue in EFL classes. It is claimed that L1 should completely be excluded from the classroom environment while other shareholders support that it can be put into practice limitedly for predetermined purposes. The aim of this study is to measure and compare performances of A2 level preparatory school students at Pamukkale University in listening activities through post-tests when the activity instructions are provided in L1 (Turkish) and L2 (English) separately in two different homogeneous classes. Another aim of this study is to gather the views of volunteer participants of experimental group towards receiving instructions in L1 and the possible effects on their performances. The study was carried out with 48 students in the preparatory classes in the School of Foreign languages, Pamukkale University in spring term of 2016-2017 academic year. The total duration was 8 weeks with two hours of instruction per week for both experimental and control groups. The study benefited from quasi-experimental research design using post-test-only design since it did not include use of ramdom assignment. In addition, it is a mixed research method which involves using two methods of gathering data via both quantitative and qualitative data collection instruments. The quantitative results were collected first, and then a qualitative research was conducted in order to enrich the findings. There was no statistically significant difference between the means of placement scores of the control group and experimental group. This meant that based on placement scores these two groups were statistically equal to each other. Statistically meaningful difference was reached between the means of the scores obtained from students' post-tests. Based on the post-test scores, it was determined that providing instructions in L1 for the experimental group became effective in experimental group's moderately more successful performance than the control group. The effect size was obtained as 0.609 and providing instruction in L1 in listening activities presented medium size effect on students' performances in the post-tests. It was also revealed that the students found receiving instruction in L1 in listening exercises positive, however, they also shared that it increased the frequency of resorting to L1 in classroom interaction, in particular.
Collections