Finansal okuryazarlık ve finansal dijitalleşme ilişkisi: Bankacılık ve Finans Bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okuryazarlık kavramı tarihsel süreç içerisinde, öncelikle biçimsel olarak bir dili okuyabilme ve yazabilme yeteneğine sahip olmak olarak tanımlanmış olup günümüzde ise farklı bir boyut kazanmıştır. Günümüzde hemen hemen her türlü değişkene ilişkin okuryazarlık tanımlamaları yapılmış olup, teknoloji okuryazarlığı, medya okuryazarlığı ve finansal okuryazarlık bunlara örnek olarak gösterilebilir. Finansal okuryazarlık, bireylerin finansal karar verme süreçlerinde finansal bilgiye ulaştığı, yorumladığı ve elde ettiği sonuçları davranışa dönüştürdüğü bir süreci ifade etmektedir. Günümüzde finansal araç sayısının artması ve niteliklerinin karmaşık hale gelmesi, piyasalara sürekli olarak bilgi akışının gerçeklemesi gibi nedenlerden dolayı, sınırlı seviyede bilgi ile rasyonel yatırım kararı vermek mümkün olmayacaktır. Bu nedenle finansal okuryazarlık günümüz dünyasında daha teknik bilgilere sahip olmayı zorunlu kılmaktadır. Bilgiye ulaşma noktasında ise dijital kanalların kullanımı, bu verilere ulaşım sürecini kısaltmakta ve daha hızlı kararlar alınmasını sağlamaktadır. Literatüre bakıldığında finansal okuryazarlığın; finansal bilgi, finansal tutum, finansal davranış gibi bileşenlerden oluştuğu görülmektedir. Ayrıca tekonoloji alanında yaşanan gelişmelerin ve dijitalleşmenin önemi dikkate alındığında finansal okuryazarlık ve dijitalleşme ilişkisi ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada finansal okuryazarlık ile finansal dijitalleşme kavramları arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu amaçla Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Bankacılık ve Finans Bölümü öğrencilerine uygulanan anket çalışmasından elde edilen veriler, yapısal eşitlik modeli oluşturularak analiz edilmiş ve kurulan hipotezler sınanmıştır. Analiz sonuçlarına göre finansal okuryazarlığın bileşenleri ile dijital tutum ve dijital kullanım arasında genel olarak anlamlı ve pozitif yönlü ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. During the historical process, the concept of literacy was initially defined as the ability to read and write a language structurally. It has nowadays acquired a different dimension. Nowadays, many literacy definitions have been made for almost every kind of variable and technological literacy, media literacy and financial literacy are exemplary for this.Financial literacy represents the financial decision-making process in which individuals acquire financial information, interpret this acquired information, and turns the results into behaviors. Nowadays because of the reasons such as the increase in the number of financial tools and the complexifying of their qualifications and the permanent information flow to the markets, making a rational investment decision will not be possible with limited information. Thus, financial literacy necessitates possessing more technical information in today's world. In the matter of reaching the information, usage of digital channels shortens the reaching process and enables a faster decision-making process.According to the literature, financial literacy consists of components such as financial information, financial attitude, financial behavior. Moreover, when technological advancements and digitalization are taken into consideration, the relationship between financial literacy and digitalization comes into prominence.In this research, the relation between the concepts of financial literacy and financial digitalization has been examined. For that purpose, the data acquired from the questionnaire study with Burdur Mehmet Akif Ersoy University Faculty of Economics and Administrative Sciences Banking and Finance Department students have been analyzed using the structural equation modeling and the hypotheses have been tested. Analysis results revealed that the relationship between financial literacy and digital attitude and usage is generally significant and positive.
Collections