Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi gelişiminde mikro öğretimin etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ve inanç gelişimlerini incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma desenlerinin birlikte kullanıldığı ardışık sıralı açıklayıcı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda gerçek deneysel desen türlerinden biri olan öntest-sontest kontrol gruplu seçkisiz desen, nitel boyutunda ise bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda deney (n=26) ve kontrol (n=23) grupları basit seçkisiz örnekleme kapsamında nitel boyutta ise deney grubuna dahil olan katılımcılar arasından ölçüt örnekleme (n=8) kapsamında belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının teknolojik bilgi ve Fen öğretimine yönelik inanç düzeyleri birer ölçüt olarak belirlenmiş ve bu çerçevede puan ortalamalarının yüksek ve düşük olmalarına göre katılımcılar belirlenmiştir. Nicel ölçme araçları olarak Kartal, Kartal ve Uluay (2016) tarafından geliştirilen Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Değerlendirme Ölçeği (TPAB-ÖDÖ) ve Tekkaya, Çakıroğlu ve Özkan (2004) tarafından geliştirilen Fen Bilgisi Öğretimine Yönelik İnanç Ölçeği kullanılırken nitel basamağında ise yarı yapılandırılmış görüşmelerden yararlanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS programı kullanılmış olup betimsel ve çıkarımsal istatistiklerden yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel ve içerik analizi yöntemleri birlikte işe koşulmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, deney grubu içerisinde TPAB merkez bileşeni, teknolojik bilgi bileşeni, alan bilgisi bileşeni, pedagojik bilgi bileşeni ve fen öğretimine ilişkin öz yeterlik inanç düzeyine göre son test puan ortalamaları lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.Teknoloji destekli mikro öğretim uygulamaları öncesinde öğretmen adaylarının teknolojiye bakışının olumlu olmasıyla birlikte öğretmen adayları fen öğretimi programına teknolojiyi entegre etme noktasında düşüncelerinin değiştiğini ifade etmişlerdir. Ayrıca öğretmen adayları fen konularının teknoloji destekli öğretilmesi sonucunda öğrencilerin aktif katılımını sağlama, teknolojiyle öğretilen fen konusu için seçilen öğretim yönteminin uygunluğu, fen konusunu öğretmek için seçilen teknolojilerin amaca uygun kullanımı, teknolojiyle öğretilen fen konusu içeriğindeki kavram / bilgilerin doğru verilmesi ve teknolojiyle fen konusu öğretilirken bilgiye ulaşmaları için öğrencilere rehberlik etme konularında uygulama becerilerinin geliştiğini belirtmişlerdir.Temmuz 2019, 206 Sayfa.Anahtar Kelimeler: TPAB, Fen Bilgisi Öğretmen Adayları, Mikro Öğretim, Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnancı The aim of this study is to examine the development of pre-service science teachers' technological pedagogical content knowledge (TPACK) and their beliefs related to TPACK. In the study, the sequential descriptive mixed method was used in which quantitative and qualitative research designs were used together. In the quantitative part of the study, The Randomized Pretest-Posttest Control Group Design was used and in the qualitative part, holistic multi-case study was used. The experimental (n=26) and control (n=23) groups were determined by random sampling for the quantitative part of the study and the criteria sampling (n=8) was used to select participants for case study. The pre-service teachers' technological knowledge and their beliefs related to science teaching were determined as the criteria and the participants were selected based on their mean scores choosing one participant from high-level-score and one from low-level-score. Technological Pedagogical Content Knowledge Self-Assessment Scale (TPACK-SAS) developed by Kartal, Kartal and Uluay (2016) and The Science Teaching Efficacy Belief Instrument (STEBI) developed by Tekkaya, Çakiroğlu and Ozkan (2004) were used to collect quantitative data as well as qualitative data was collected via semi-structured interviews. SPSS package program was used to perform descriptive and inferential analysis for quantitative data. In the analysis of qualitative data, descriptive and content analysis methods were used together. A significant difference was found in the experimental group in favor of the post-test scores in the domains of TPACK central component, TPACK, technological knowledge, content knowledge, pedagogical knowledge and self-efficacy related to science teaching. Participants who were interviewed had positive attitudes towards technology before micro-teaching. They reported that their beliefs related to technology integration in science teaching have changed. However, pre-service teachers informed that their perceptions about making students engage in lesson actively, the appropriateness of the method to teach technology-integrated science, the appropriate use of selected technologies to teach science, the support of the technology in order to teach concepts correctly and guiding students to reach the knowledge by using technology had improved after teaching technology-supported science. July, 2019, 206 PagesKeywords: TPACK, Pre-Service Science Teachers, Micro Teaching, Self-Efficacy Belief toward Science Teaching
Collections