Historical and geometrical analysis of Muqarnas and prospect of its reflection on today`s architecture
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İslam mimarisindeki en önemli unsurlardan biri olan Mukarnas, çoğunlukla dini yapılarda tonoz, niş, revak ve kubbe detay ve dekorasyonu için kullanılan üç boyutlu bir elemandır. Mukarnas yapılarda önceleri iki seviye / boyut /şekil arasındaki kademeli ve sürekli bir geçişi sağlamak için işlevsel bir unsur olarak kullanılmış ancak zamanla çeşitli Mukarnas örüntüleri geliştirilerek daha kompleks detay ve bezemeler oluşturulmuştur. Dijital sanat ve mimaride elde edilen gelişmelerden sonra Mukarnas kompozisyonları, iki ve üç boyutlu modeller üretmeye çalışan birçok tasarımcı için ilham kaynağı olmuştur. Bugün mimaride modern binaların cephelerinde ve iç süslemelerinde Mukarnas'ın tarihi örneklerinden yararlanılarak digital ortamda üretilmiş çeşitli kompozisyonları görebilmekteyiz. İslam ülkelerindeki mimari yapılardaki Mukarnas türleri, motifleri ve bileşenleri üzerine tarihsel bir araştırmanın ardından, bu tez, öncelikle iki boyutlu motif ve katman temelli özelliklere odaklanan Mukarnas'ın geometrik özelliklerini analiz etmeyi ve viii keşfetmeyi amaçlamaktadır. Modern ve tarihi Mukarnas kompozisyonlerı arasındaki benzerlikleri / farklılıkları ortaya çıkarmak üzere bazı örnek yapılar irdelenerek geometrik kurgu ve yönleri ile analiz edilmiştir. Bu tez, tarihi Mukarnas örüntülerinin bugünün mimarisinde bilinçli ya da istemeden kullanılan Mukarnas kompozisyonlarından farklı olarak düşünülebilecek, kendine has geometrik kugulama/yapma özelliklerine sahip olduklarını savunur. Ayrıca bu tez, tarihi Mukarnas ile biçimsel bazı benzerlikler olmakla beraber, modern dijital ortamda üretilen Mukarnas kompozisyonlarının geometrik kurgularının dijital yöntemle üretilen formasyonlarından kaynaklanan kendine özgü bir sistematiğinin olduğunun da altını çizmektedir Muqarnas, one of the key elements in Islamic architecture, is a three-dimensional element that is mostly used in religious buildings for decorating vaults, niches, porches and domes. Muqarnas initially was used as a functional element to provide a gradual and smooth transition between two levels, two sizes or two shapes in buildings, but over time, various Muqarnas patterns have developed and acquired ornamental features. After the developments achieved in digital art and architecture, Muqarnas compositions became the source of inspiration for many designers who try to generate alternative two and three-dimensional patterns in their works. Today in architecture, there is a developing tendency to re-generate Muqarnas compositions through digital technologies in order to benefit from historical patterns of Muqarnas either in facades or interior decorations of modern buildings. Following a historical research on the types, forms, and elements of Muqarnas in architectural works in Islamic countries this thesis aims, firstly, to analyze and explore vi the geometrical characteristics of Muqarnas focusing on two dimensional motif-based and layer-based properties. The selected modern examples of Muqarnas forms are analyzed, similarly, in geometrical terms, as some cases, in order to find out the similarities /dissimilarities between modern and historical Muqarnas examples. It is the claim of this thesis that the patterns of historical Muqarnas compositions have their own geometrical characteristics that can be considered as unique guidelines of Muqarnas patterns that are used intentionally or unintentionally in today's architecture. It is claimed, also, in this thesis that apart from some similarities of appearances the geometrical and constructional realization of the historical Muqarnas patterns are completely different from the modern ones due to generative design formation in digital medium.
Collections