Sosyal ağların öğrenme-öğretme ortamında kullanımı ve öğretmenlerin mesleki gelişimindeki rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, sosyal ağların öğrenme - öğretme ortamında kullanılması ve öğretmenlerin mesleki gelişimindeki rolü araştırılmıştır. Öğretmenlerin mesleki olarak kendilerini yenilemeleri ve geliştirmeleri önemlidir. Mesleki gelişimin farklı uygulamaları bulunmaktadır. Günümüzde mesleki gelişim için informel ortamlar kullanılmakta, bilgi teknolojileri önemli fırsatlar sunmaktadır. Sosyal ağlar ise mesleki gelişim açısından kullanılabilecek elverişli ortamlardan biridir. Öğretmenler sosyal ağlar sayesinde bilgi, beceri ve yetkinliklerini artırma imkanına sahiptir. Araştırmada nicel ve nitel verilerin sıralı olarak toplanıp analiz edildiği karma yöntem (sıralı dönüşümsel tasarım) kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, 2016/2017 eğitim-öğretim yılında Nevşehir İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ortaokullarda görev yapan 258 branş öğretmeninden elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak iki farklı araç kullanılmıştır. Nicel verilerin toplanmasında için araştırmacı tarafından geliştirilen form kullanılmıştır. Nicel veri toplama aracında katılımcıların kişisel bilgilerinin yer aldığı bir bölüm ve araştırma problemi için toplanması istenen verilerin elde edilmesini sağlamak üzere hazırlanmış 3 faktör ve toplamda 24 maddeden oluşan bir ölçek kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanması için araştırmacı tarafından geliştirilen ve 8 açık uçlu sorunun yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Ölçeğin geçerliği için öncelikle uzman görüşü alınmış ve daha sonra açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Elde edilen veriler frekans, yüzde değerleri, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklem t testi ve varyans analizi testi ile analiz edilmiştir.Araştırma kapsamında öğretmenlerin sosyal ağları kullanma konusunda aktif oldukları, sosyal ağ gruplarında paylaşılan verilere, içeriğe ulaşma, inceleme ve içeriğe katkıda bulunma eğiliminde oldukları görülmüştür. Öğretmenler, sosyal ağlarda kendi branşları ile ilgili öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma, mesleki anlamda ise güncel konuları takip etme davranışı içerisinde oldukları görülmüştür. Görüşme yapılan öğretmenler sosyal ağların mesleki gelişimlerine katkı sağladığını belirtmektedirler. Ayrıca sosyal ağlar sayesinde kendileri de öğrenme-öğretme ortamına çeşitli aktarımlar yaptıklarını ifade etmişlerdir. Araştırma bulgularına dayanarak, öğretmenlerin sosyal ağ gruplarından olumlu yönde qetkilendikleri ve mesleki gelişimlerine katkı sağladığı ortaya çıkmıştır. In this study, the use of social networks in the learning - teaching environment and the role of teachers in professional development are investigated. It is important for teachers to innovate and improve themselves professionally. Professional development has different applications. Today, informal environments are used for professional development and information technology offers important opportunities. Social networks are one of the favorable environments that can be used for professional development. Teachers have the opportunity to increase their knowledge, skills and competencies through social networks.A mixed method (sequential transformative design) was used in which the quantitative and qualitative data were collected and analyzed sequentially. Quantitative data of the study were obtained from 258 branch teachers who worked in the official secondary schools affiliated to the Nevşehir Provincial Directorate of National Education in the academic year of 2016/2017. Two different tools were used as data collection tools. The form developed by the researcher was used to collect quantitative data. Through the quantitative data collection, a section consisting of personal information of the participants and a scale consisting of 3 factors and a total of 24 items were prepared to ensure that the collected data were collected for the research problem. A semi-structured interview form developed by the researcher and involving 8 open-ended questions was used for the collection of qualitative data. For the validity of the scale, first the expert opinion was taken and then the exploratory factor analysis was done. The obtained data were analyzed by frequency, percentage values, arithmetic mean, standard deviation, independent sample t test and variance analysis test.It was observed that teachers were active in using social networks and they were inclined to contribute to reaching content, analyzing and contributing contents to social networking groups. Teachers have been using social networking teaching methods and techniques in their own branches, and in the professional sense they are in the act of following current issues. Teachers interviewed indicate that they contribute to the professional development of social networks. They also expressed that they made various transfers to the learning-teaching environment through social networks. Based on research findings, it has been found out that teachers contribute positively to social networking groups and their professional development.
Collections