Ortaokul öğrencilerinin argüman kurma becerileri ile eleştirel düşünme problem çözme ve yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin argüman kurma becerileri ile eleştirel düşünme, problem çözme ve yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada karma yöntem araştırması kullanılmıştır. Karma yöntem araştırması nitel ve nicel verilerin aynı çalışma bünyesinde birleştirilen araştırma olarak tanımlanmaktadır. Bu tanımlamaya uygun olarak nitel ve nicel veriler ayrı olarak toplanmış, analiz edilmiş ve ulaşılan veriler neticede bir araya getirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak toplanan veriler SPSS-21 paket programına işlenmiştir.Araştırma kapsamında 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kayseri İli Develi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı merkez ortaokullar bünyesinde 7 ve 8. sınıf düzeyinde öğrenim gören 301 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından hazılanan `Kişisel Bilgi Formu`, `Eleştirel Düşünme Becerilerine Yönelik Tutum Ölçeği`, `Yaratıcılık Ölçeği`, `Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği` kullanılmıştır. Öğrencilerin argüman kurma becerilerinin belirlenebilmesi amacıyla öğrencilere bir yazılı anlatım yaptırılmış ve bu yazılı anlatımlar Toulmin'ın argüman modeline göre değerlendirilmiştir.Yapılan çalışmanın sonucunda eleştirel düşünme, problem çözme ve yaratıcı düşünme becerileri ile argüman kurma becerileri arasında cinsiyet, sınıf düzeyi ve yılda okuduğu kitap sayısı değişkenleri açısından anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmanın sonuçlarından yola çıkarak argüman kurma becerilerinin, öğrencilerin eleştirel düşünme, problem çözme ve yaratıcı düşünme becerileri üzerinde etkili olacağı düşünülmektedir.Elde edilen bulgulardan yola çıkarak araştırmacılara ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur. This study was formed in order to examine the relationship between the skill of secondary students to create arguments and critical thinking, problem solving and creative thinking skills. Mixed method research was used in this study. Mixed method research is defined as the study of qualitative and quantitative data combined within the same study scructure.In accordance with this description, qualitative and quantitative data were collected separately, analyzed and the data obtained were gathered as a result.The data collected in accordance with the purpose of the study were processed into SPSS-21 software package program.301 students studying at the 7th and 8th grade levels within the central secondary schools affiliated to Develi District National Education Directorate of Kayseri Province in the 2018-2019 academic year consist the sample of the research within the scope of the research. `Personal Information Form`, ` Critical Thinking Self-Efficacy Scale `, ` Problem Solving Self-Efficacy Scale ` and ` Creative Thinking Self-Efficacy Scale prepared by the researcher were used as data collection tools.A composition text had the students written in order to determine students' ability to form arguments and these compositions were evaluated according to Toulmin's argumentation model.As a result of the study, it was concluded that there is a significant correlation between critical thinking, problem solving and creative thinking skills and argumentation skills in terms of variables of gender, grade level and number of books read per year.It is thought that the skills of creating argument will affect the students' critical thinking, problem solving and creative thinking skills, based on the results of the research. Based on findings obtained, suggestions were made to researchers and practitioners.
Collections