Göçmen öğrenciler için okul uyum programı geliştirmeye yönelik bir taslak çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı göçmen öğrencilerin okul uyumlarına dikkat çekmek ve okul uyumlarını iyileştirmek amacıyla göçmen öğrencilere yönelik taslak bir okul uyum programı geliştirmedir. Araştırma, göçmen öğrencilere yönelik geliştirilen taslak okul uyum programının temel amaç ve değerlerini belirlemek amacıyla nitel desende oluşturulmuştur. Araştırmanın verileri 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Niğde ili merkez ilçesindeki ortaokullarda görev yapan on üç öğretmen, altı okul yöneticisi, on dört göçmen öğrenci ve Hatay, Niğde, Kırşehir illeri merkez ilçelerinde ikamet eden on bir veli ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen öğrenci, öğretmen, okul yöneticisi ve veli görüşme formları kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analiz yöntemi ile incelenmiş ve yorumlanmıştır.Araştırma sonucunda çalışma grubunda bulunan öğretmen ve okul yöneticilerinin göçmen öğrencilerin dil bilmeme, içe kapanıklık, çekingenlik, isteksizlik, argo kelime kullanımı, agresif davranışlar sergileme sorunları olduğunu, sosyal ilişkilerinde ilişki kuramama, akranları ile kavga etme, iletişim çatışmaları, topluma ait hissetmeme, dışlanma, uyum, kültürel farklılık sorunları yaşadıklarını; akademik hayatlarında okula devam, başarısızlık, akademik geçmiş farklılıkları, göçmen öğrencileri değerlendirmeye yönelik özgün bir sistem olmaması ve motivasyon sorunlarının olduğu; ailede ana dil kullanımı, parçalanmış aile yapısı, güvenlik endişeleri ve göçmenlik akıbetlerinin belirsizliği sorunlarının olduğu ayrıca çeşitli sosyo-ekonomik sorunlar olduğu; bu sorunların ekonomik yetersizlik, ebeveynlerin istihdamı, çocuk işçiliği sorunlarından kaynaklandığını ifade etmişlerdir. Çalışma grubunda bulunan öğretmen ve okul yöneticilerinin göçmen öğrencilerin ihtiyaçlarını bilmemeleri, kültürlerini bilmemeleri, onlara ekstra zaman ayıramamaları, sınıf yönetiminde zorlanmaları ve farklı öğretim yöntem ve teknikleri kullanamamalarının göçmen eğitiminde yetersizlik nedenleri olduğunu ifade ettikleri görülmüştür.Araştırmanın çalışma grubunda bulunan velilerin sosyo-ekonomik olarak eğitim araç-gereçlerini alamama, sosyal yardıma ulaşamama, okul servisi maliyetlerini karşılayamama, istihdam, barınma ile ilgili sorunlar yaşadıklarını; çocuklarının eğitim hayatlarında akademik geçmişlerinin farklı olması, dil bilmemeleri, başarısızlık, motivasyon eksikliği ile ilgili sorunlar yaşadıklarını; çocuklarının sosyal ilişkilerinde akranları ile çatışma yaşamaları ve onların ayrımcılığına maruz kaldıklarını; politik ve bürokratik olarak kimlik belgelerinin geç çıkması, her hafta göç idaresinde imza atmaları, şehir değiştirememe ve kendi mesleklerini yapamama gibi sorunlar yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Araştırmada çalışma grubunda bulunan göçmen öğrencilerin arkadaşlarının sözel ve fiziksel şiddetine, dışlayıcı ve ayrımcı tutumlarına maruz kaldıkları, arkadaşları ile iletişim çatışmaları yaşadıkları; derslerinde başarı sağlama konusunda sorunlar yaşadıkları, akademik tabanlarının farklı olmasından ve dilden kaynaklanan sorunlar yaşadıkları bulgularına ulaşılmıştır. The main purpose of this research is to develop a draft school adjustment program for migrant students in order to draw attention to the school adjustment of migrant students and to improve school compliance. The research was conducted in a qualitative design to determine the main goals and values of the school adjustment program for migrant students. The data of the study were obtained by using semi-structured interviews with thirteen teachers, six school administrators, fourteen migrant students and eleven parents residing in Hatay, Niğde, Kırşehir city centers during the 2017-2018 academic year. In the study, student interview form, teacher and school administrator interview form and parent interview form developed by the researcher were used as data collection tool. The collected data were analyzed and interpreted by the content analysis method. At the end of the study, it was found that the teachers and school administrators indicated that migrant students had difficulty in using language, introversion, shyness, unwillingness, use of slang words, exhibiting aggressive behaviors, not being able to establish social relationship, fighting with their peers, communication conflicts, not feeling to join society, ostracisation, they have problems of harmony, cultural difference; failure at attending the school in their academic life, academic history differences, lack of a original system related to migrant students to evaluate them and motivation problems; not speaking in their family life, fragmented family, security concerns and problems of uncertainty of migration fate; also stated that there are various socio-economic inadequacy, parental employment and child labor issues. In addition, it was observed that teachers and school administrators in the study group did not know the needs of migrant students, did not know their culture, could not allocate extra time to them, had difficulty in class management and could not use different teaching methods and techniques. The parents of the study group stated that they were not able to get educational tools, access to social assistance, have lack of paying school bus service, have employment and housing problems; they also stated that their children have problems with their academic backgrounds, not speaking language, failure in the lessons, lack of motivation in their educational lives; their children have conflictions and are exposed to discrimination in their social relations with their peers and late arrival and being prepared their identities lately as politically and bureaucratically, each week they sign in the administration of migration, they can not change the city and can not to do their own professions. The migrant students in the research group stated that they were exposed to verbal and physical violence, ostracising and discriminatory attitudes of their friends and that they had communication conflicts with their friends; that they have problems in providing success in their courses, they have different academic back ground and they experience language problems.
Collections