Metinlerarası okumalarda infografik kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Ortaokul 8. Sınıf Türkçe dersinde `Duygular` temasının öğretiminde metinlerarası okumalarda infografik kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi incelemektir. Çalışma gerçek deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu seçkisiz desen niteliğinde tasarlanmıştır. Araştırma kapsamında metinlerarası okuma kapsamında geliştirilen infografik ögelerin çocukların bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme boyutlarında çocukların okuduğunu anlamalarına etkisine bakılmıştır. Araştırmanın veri toplama kısmında 2017-2018 öğretim yılında Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabında kullanılan metinlere ilişkin bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeyinde anlamları ölçen yazılı yoklama soruları kullanılmıştır. Çalışma grubu olarak 30 deney 30 kontrol öğrencisi belirlenmiştir. Araştırma bulgularında; gruplar arası karşılaştırmalarda Mann Whitney U test kullanılmış olup deney ve kontrol grubunun son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlenmiş; bu da metinlerarası okumalara göre hazırlanan infografiklerin okuduğunu anlama becerileri üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Okuduğunu anlama alt boyutlarına bakıldığında bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeylerinde de deney grubu öğrencileri kontrol grubu öğrencilerine göre okuduğunu anlamada daha başarılı bulunmuşlardır. Bu sonuçlar metinlerarası okumalarda infografik öğelerin kullanılmasının okuduğunu anlama başarısını olumlu etkilediğini göstermektedir. In this research, the effects of infographic usage in intertextual readings on reading comprehension are examined in the teaching of `Emotions` theme of 8th Grade Turkish course. The study was designed as a random pattern from real experimental patterns, with pretest-posttest control group. In the study, the effects of infographic elements developed in the context of intertextual reading on children's reading comprehension were examined in the dimensions of knowledge, comprehension, application, analysis, synthesis and evaluation. In the data collection part of the study, written exam questions used in the Secondary Turkish Language Textbook of 2017-2018 school year were used to measure the meanings in terms of knowledge, comprehension, practice, analysis, synthesis and evaluation. The study group consisted of 30 experimental, 30 control group students. Regarding the findings of the research; Mann Whitney U test was used for comparisons between groups; it was found that there is a statistically significant difference between the posttest scores of the experimental and control groups; which shows that infographics prepared according to intertextual readings have an effect on reading comprehension skills. Regarding reading comprehension sub-dimensions, experimental group students' reading comprehension level was found to be more successful than control group students' in the levels of knowledge, understanding, application, analysis, synthesis and evaluation. These results indicate that the use of infographic elements in intertextual readings positively affects the success of reading comprehension.
Collections