Hayat bilgisi tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve öğrencilerin hayat bilgisi dersine yönelik tutumları ve görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma ilkokul öğrencilerinin hayat bilgisi dersi tutum düzeylerini tespit etmeye yönelik bir ölçek geliştirmek, geliştirilen bu ölçekle öğrencilerin hayat bilgisi dersine yönelik tutum düzeylerini farklı değişkenler boyutuyla saptamak ve ilkokul 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin hayat bilgisi dersine yönelik görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.Genel hatları ile `betimleyici araştırma` yöntemi kullanılan bu çalışmada veriler hem nicel hem de nitel yöntemlerle elde edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda dört ve nitel boyutunda bir çalışma grubu ile çalışılmıştır. Nicel boyutunda çalışma grupları 355 (AFA), 264 (DFA), 61 (test-tekrar test) ve 290 (tutum belirleme) öğrenciden oluşmuştur. Nitel boyutta 58 öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Verilerin analizlerinde SPSS 22.00, Lisrel ve MAXQDA programlarından yararlanılmıştır.Elde edilen verilere göre aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır:1.Açımlayıcı faktör analizine göre geliştirilen ölçeğin toplam varyansın %46.30'unu açıkladığı, her bir faktörün en az %2 özdeğere sahip olduğu, yine her bir faktörün toplam varyansın en az %14'ünü açıkladığı, her bir faktörün en az beş madde ile temsil edildiği, toplam 16 sorudan ve üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. 2. Üç faktör birbiri ile korelasyonel bir ilişkiye sahip ve ölçeğinin geneline ait Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı .81'dir. 3. Tutum ölçeğinin test tekrar test sonuçları ölçeğin güvenilir olduğunu göstermektedir.4. Tutum ölçeğindeki faktörler `hayat bilgisi dersine yönelik olumsuz tutumlar`, `hayat bilgisi dersine yönelik olumlu tutumlar` ve `hayat bilgisi dersi içeriğine yönelik olumlu tutumlar` şeklinde isimlendirilmiştir.5. DFA'ya göre ölçeğin geneline ait Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı .88'dir. 6. Hayat bilgisi dersi tutum ölçeğinin DFA ile elde edilen verilerinden 5 tanesi kabul edilebilir ve 6 tanesi mükemmel düzeydedir.7.İlkokul 2.ve 3. sınıf öğrencilerinin hayat bilgisi dersine yönelik tutum düzeylerinin yüksek olduğu, derse yönelik tutum düzeylerinin cinsiyet, anne ve babanın eğitim durumu, anne ve babanın meslek durumuna göre farklılaşmadığı, öğrenim gördükleri sınıfa göre 3. sınıf öğrencilerinin tutum düzeylerinin 2. sınıflara göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir.8. İlkokul 2. ve 3. sınıf öğrencileri hayat bilgisi dersini; çok güzel bir ders, sevdiğim ders, eğlenceli bir ders, hayatımız ile ilgili bir ders, tarihi (geçmişi) öğreten bir ders, günlük hayat ile ilgili bir ders, Atatürk'ü anlatan bir ders, trafik kurallarını öğreten bir ders, teknolojiyi kullanmayı öğreten bir ders, çok şey öğrenilen bir ders, zor bir ders, önemli bir ders ve gereksiz bir ders şeklinde betimlemişlerdir. 9. İlkokul 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin hayat bilgisi dersinde; fen bilimleri, sosyal bilimler, düşünce ve değerler, hayat, günlük yaşam ve eşyalar ile ilgili konuları öğrenmek isteğindedirler. This study intends to develop a scale for identifying the students' level of attitude towards the life science lesson; by using the scale to determine the students' level of attitude with respect to various variables; and to find out the primary school grade 2 and 3 students' attitudes towards life science lesson.This study mainly uses the `Descriptive research` method and the data in it are collected through quantitative and qualitative methods.Quantitative and qualitative aspects of the study involved respectively four and one working groups. The working groups in the quantitative aspect consist of 355 (AFA), 264 (CFA), 61 (test, re-test) and 290 (attitude identification) students. 58 students were involved in the qualitative aspect. The data are analyzed with SPSS 22.00, Lisrel and MAXQDA software.The results of the analyzed data are as follows:1. The exploratory factor analysis suggests that the scale that has been developed accounts for 46,30% of the total variance and each factor has 2% Eigen value, and also each factor accounts for minimum 14% of the total variance, each factor is represented with five articles, and it has 16 questions and a three-factor structure.2. Three factors are correlative with each other and the Cronbach Alpha internal consistency coefficient is .81.3. The test-re-test results of the attitude scale prove the scale is reliable.4. The factors in the attitude scale are as follows: `negative attitudes towards the life science lesson`, `positive attitudes towards the life science lesson`, `positive attitudes towards the content of the life science lesson`.5. According to the CFA, the scale's overall Cronbach Alpha internal consistency coefficient is .88.6. Five of the CFA data of the life science lesson attitude scale are acceptable and 6 are excellent.7. It is also seen that primary school grade 2 and 3 students' attitude towards life science lesson is high; their attitude is not influenced by gender, parents' educational background and professions; and from a grade level point of view the 3rd grade students' attitude is significantly higher compared to the 2nd grade students.8. 2nd and 3rd grade students defined the life science lesson as: 'a nice lesson', a lesson I like, a funny lesson, a lesson related with the life, a lesson teaching the history (past), a lesson related with the daily life, a lesson teaching about Atatürk, a lesson teaching the traffic rules, a lesson teaching how to use the technology, a lesson during which you learn lots of things, a difficult lesson, an important lesson and an unnecessary lesson.9. During the life science lesson, the 2nd and 3rd grade students want to learn new things in science, social sciences, thoughts and values, life, daily life, and things and wares.
Collections