Öğretmen adaylarının duygusal ve ruhsal zekâ düzeyleri ile okuduğunu anlama ve akademik başarıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Zekâ, geçmişten bugüne toplumlarda her daim önem gören bir kavramdır. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının duygusal ve ruhsal zekâ özelliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın bir diğer amacı da öğretmen adaylarının duygusal ve ruhsal zekâ özellikleri ile okuduğunu anlama ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmaya Türkçe öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 197 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında toplanmıştır. Öğretmen adaylarının duygusal zekâ özelliklerini belirlemek için `Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği`, ruhsal zekâ özelliklerini belirlemek için `Ruhsal Zekâ Özellikleri Ölçeği` ve okuduğunu anlama düzeylerini belirlemek için `Okuduğunu Anlama Öz Yeterlik Algısı Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler IBM SPSS 20 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin istatistiksel olarak analizi için Bağımsız t-testi, Tek faktörlü ANOVA, Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının duygusal ve ruhsal zekâ özelliklerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve anne-babanın eğitim durumuna göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının duygusal ve ruhsal zekâ özellikleri ile kitap okuma alışkanlığı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Duygusal ve ruhsal zekâ özellikleri ile akademik başarı ve okuduğunu anlama arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar, literatürdeki ilgili çalışmalar ile mukayese edilerek bazı önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Akademik Başarı, Duygusal Zekâ, Okuduğunu Anlama, Ruhsal Zekâ Intelligence is a concept that always takes importance in societies from past to present. In this study, it was found out that emotional and spiritual intelligence characteristics of teacher candidates differed statistically according to various variables. Another aim of the study was to determine the relationship between the emotional and spiritual intelligence characteristics of the prospective teachers and their reading comprehension and academic achievement. 197 teacher candidates from the Turkish Teaching Department participated in the study. The data gathered to the study were collected in the 2018-2019 academic year. The `Schutte Emotional Intelligence Scale` was used to determine the emotional intelligence traits of the teacher candidates. `The Spiritual Intelligence Characteristics Scale` and `Reading Comprehension Self-Efficacy Perception Scale` were used to determine the spiritual intelligence characteristics. The data were analyzed by SPSS 20 package program. For the statistical analysis of data, Independent t-test, Single-factor ANOVA, Pearson correlation analysis were used. As a result of the study, it was determined that the emotional and spiritual intelligence characteristics of the teacher candidates did not differ according to the gender characteristics, grade levels and the educational status of the parents. Emotional and spiritual intelligence characteristics of teacher candidates include; It was determined that there was no significant relationship between the emotional and spiritual intelligence properties and the habit of reading books. It was determined that there was a significant positive correlation between the emotional and spiritual intelligence characteristics of the trainees and the academic achievement. It was found that there was a negative correlation between emotional and spiritual intelligence characteristics and reading comprehension. The results of the study were compared with the related studies in the literature and some suggestions were made.Keywords: Academic Achievement, Emotional Intelligence, Reading Comprehension, Spiritual Intelligence
Collections