Sınıfında Suriyeli öğrencisi bulunan öğretmenlerin sınıf yönetiminde karşılaştığı sorunlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sınıfında sığınmacı öğrencisi bulunan öğretmenlerin, sınıf yönetiminde karşılaştığı sorunlara ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılan ve karma yöntemin kullanıldığı araştırmanın nitel verilerine ulaşmak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerini araştırmacı tarafından geliştirilen anket aracılığıyla elde edilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde ölçüt örneklemeden yararlanılmıştır. 2018-2019 öğretim yılında Gaziantep il merkezindeki ilkokulların 2 ve 3.sınıflarında görevli 18 sınıf öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Araştırmanın anketi ise 533 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde bir istatistik programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde öğretmen görüşlerinin cinsiyete, okul türüne, özel yetenekli öğrenci okutma durumu ve özel yetenekli çocuğu olma durumuna göre farklılaşmasının tespitinde t-testi ve Kruskal-Wallis H testi; yaş, eğitim düzeyi ve kıdem yılına göre farklılaşmasının tespitinde Anova testi ve Tukey HD testi kullanılmıştır.Araştırmanın nitel verileri betimsel içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Nitel veriler sonucunda, sınıfında sığınmacı öğrencileri olan öğretmenlerin karşılaştığı sorunların `sınıfın fiziksel düzeni, öğrenme-öğretme süreci, zaman yönetimi, iletişim sorunları, davranış yönetimi ve motivasyon` başlıkları altında altı temada yoğunlaştığı belirlenmiştir. Alt kategorilerin ise`dil problemi, kalabalık sınıflar, iletişim problemi, hazır bulunuşluk düzeyi, kendi aralarında Arapça konuşmaları, şiddet eğilimi, sınıf kurallarına uymama, velilerin Türkçe bilmemesi, diğer öğrencileri olumsuz etkilemeleri` şeklinde olduğu saptanmıştır. Araştırmanın nicel sonuçları, öğrenci kaynaklı sorunlar ve öğretmen kaynaklı sorunlar olarak iki grupta ele alınmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet, mezun olduğu bölüm, okuttuğu sınıf ve kapsayıcı eğitim alma değişkenleri bakımından sınıf yönetiminde karşılaştığı öğretmen kaynaklı sorunlara ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Kıdem değişkeni bakımından öğrenci kaynaklı sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir fark olduğu ve bu farklılığın 25 yıl üstü kıdemi olan öğretmenlerle diğer tüm gruplar arasında olduğu belirlenmiştir. Öğretmen kaynaklı sorunlara ilişkin kıdem değişkeni bakımından öğretmen görüşleri arasındaki farklılığın ise 1-5 yıl arası kıdemi olan öğretmenlerle diğer tüm gruplar arasında olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin sınıf mevcudu, sınıflarındaki sığınmacı öğrenci sayısı ve sınıflarındaki yaşı büyük öğrenci sayısı değişkenleri bakımından öğrenci ve öğretmen kaynaklı sorunlara ilişkin görüşleri arasında anlamlı farklılığın olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Sınıf yönetimi, göç, sığınmacı öğrenci, sınıf yönetimi sorunları. In the study which was conducted in order to reveal the opinions of the teachers who have Syrian students in the classroom about the problems faced in classroom management, mixed method was used and the phenomenological design and descriptive screening model were used. Semi-structured interview form was used to reach the qualitative data of the study. A questionnaire developed by the researcher was used to reach the quantitative data of the research. Criterion sampling was used to determine the study group. In the 2018-2019 academic year, 18 classroom teachers working in the 2nd and 3rd grades of primary schools in Gaziantep were interviewed. The research questionnaire was applied to 533 classroom teachers. SPSS 22.0 program was used in the analysis of quantitative data. In the analysis of the data, t-test and Kruskal-Wallis H test were used to determine the differentiation of teachers' views according to gender, school type, special gifted pupil status and special gifted child status; Anova test and Tukey HD test were used to determine the differentiation according to age, education level and seniority year.As the qualitative results of the research, six themes emerged under the titles of physical order of the classroom, learning-teaching process, time management, communication problems, behavior management and motivation. Language problem, crowded classes, communication problem, level of readiness, Arabic speaking among themselves, tendency to violence, non-compliance with classroom rules, parents' lack of knowledge of Turkish language and negative effects on other students were determined as sub-themes. The quantitative results of the study were examined in two groups as student-based problems and teacher-based problems. A significant difference was found between the opinions of the teachers about the problems related to the teachers they faced in classroom management in terms of gender, the department they graduated, the class they taught and inclusive education. In terms of seniority variable, there is a significant difference between the views of teachers about student-related problems and this difference is found to be between the teachers who have seniority over 25 years and all other groups. The difference between the opinions of teachers in terms of seniority variable related to teachers' problems was found to be between the teachers with seniority of 1-5 years and all other groups. It was found that there was a significant difference between the opinions of the teachers on the problems of student and teacher origin in terms of the variables of class size, the number of asylum students in their classes and the number of older students in their classes.Keywords: Classroom management, migration, asylum student, classroom management problems.
Collections