Yaratıcı okuma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme becerisi üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı yaratıcı okuma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme becerisine etkisini tespit etmektir. Araştırmada problem durumu çerçevesinde alt problemlere, araştırmanın amacı ve önemine, sınırlılıklarına, varsayımına ve konuyla ilgili araştırmalara yer verilmiş; böylece tezin kavramsal çerçevesi oluşturulmuştur. Araştırmada, 2017-2018 eğitim- öğretim yılı güz döneminde, 29 kişilik 1 deney grubu ve 30 kişilik 1 kontrol grubu seçkisiz atama yöntemi ile oluşturulmuştur. Deney grubundaki yaratıcı okuma etkinlikleri araştırmacı tarafından tasarlanmış ve icra edilmiştir. Yaratıcı okuma etkinlikleri haftada 3 ders saati olarak belirlenmiştir. Deneysel araştırma süreci 10 haftalık bir zaman dilimine yayılmıştır. Bu süreçte deney grubu öğrencilerine yaratıcı okuma etkinlikleri uygulanmış, kontrol grubunda ise Türkçe Öğretim Programı ile belirlenen yıllık planın dışına çıkılmamıştır. Çalışmada araştırma verileri, nicel yöntemle elde edilmiştir. Çalışmada seçilen örneklem üzerinde `ön test-son test` kontrol gruplu deneysel desen uygulanmıştır. Nicel verilerin elde edilmesi için `Eleştirel Düşünme Ölçekleri (EDÖ) ve araştırmacı tarafından geliştirilen Türkçe Başarı Testleri (I, II)` kullanılmıştır. Veriler, SPSS 23 programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda deney grubunun eleştirel düşünme becerisinde anlamlı bir artış olduğu gözlemlenmiştir. Öte yandan başarı testlerinden elde edilen puanlar dikkate alındığında deney ve kontrol grubunun okuduğunu anlama düzeylerinde bir değişiklik olmadığı anlaşılmıştır. Bulgulardan hareketle yaratıcı okuma etkinliklerinin deney grubundaki öğrencilerinin eleştirel düşünme becerisini olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. The purpose of this research is to determine the impact of creative reading activities on the criticalthinking skills of middle school students. In the study, sub-problems, the purpose andimportance of research, limitations, assumptions and related researches were included in theresearch; thus, the conceptual framework of the thesis was established.The research was conductedby 1 experimental group of 29 and 1 control group of 30 people in the fall semester of the 2017-2018 academic year. Creative reading activities in the experimental group were designed andperformed by the researcher. Creative reading activities are set at 3 lessons per week. Theexperimental research process spans a period of 10 weeks. In this process, creative readingactivities were applied to the experimental group, while the control group did not go outside theannual plan determined by the Turkish Curriculum.The data of the study were collected usingquantitative research techniques. Experimental and control group trial models were used to collectquantitative research data. In the study, `experimental` pattern with `experimental and controlgroup` based on `pre-test-final test` was used. For this research, this researcher used the `CriticalThinking Scales (EDÖ) and Turkish Success Tests (I, II)` to develop data collectionmethodology.The data collected in the research were transferred to the computer and analyzed withthe SPSS 23 program. As a result of the research, it was observed that there was a significantincrease in the critical thinking ability of the experimental group. On the other hand, consideringthe scores obtained from the success tests, there was no significant difference in the readingcomprehension levels of both groups. Based on the findings, it was concluded that creative readingactivities positively affect the critical thinking skills of students in the experimental group.Keywords: Creative Reading, Critical Thinking, Middle School Student
Collections