Hemşire akademisyenlerin akademik etik değerlerinin ve eleştirel düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın amacı, hemşire akademisyenlerinin akademik etik değerleri veeleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmaya Doğu Karadeniz ProjesiBölge Kalkınma İdaresi Başkanlığına Bağlı İlleri (DOKAP)'nden 120 akademisyenkatılmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Akademik Etik Değerler Ölçeği, EleştirelDüşünme Tutum Ölçeğiyle toplanmış ve SPSS 22.0 for Windows paket programındaanaliz edilmiştir. Veriler, bağımsız iki grup için independent sample t test, bağımlı(eşlenik) iki grup için paired sample t test, ikiden fazla grup için ANOVA testi (F) ileanaliz edilmiştir. Normallik varsayımının test edilmesinde çarpıklık ve basıklıkdeğerleri dikkate alınmıştır. Yanılma düzeyi ise p<0.05 anlamlı olarak alınmıştır.Katılımcıların %32,5'i 6-10 yıl arasında çalıştığı, %95'i klinik deneyime sahip,%72,5'i uluslararası alanda makale yayını olduğu, kendi ifadelerine göre %91,7'sininakademik etik ve %84,2'si eleştirel düşünme hakkında yeterli bilgiye sahip olduğusaptanmıştır.Katılımcıların etik değerler algısı ortalaması 174,53±6,73 (max:250;Min:50) veeleştirel düşünme tutum ortalaması 36,62±5,13 (Max:95;Min:19)'tür. Klinik deneyimiolanların Akademik Etik Değerler Ölçeği alt boyutlarından `Çalışılan Kuruma YönelikDeğerler` ve `Öğretim Sürecine Yönelik Değerler` puan ortalamaları anlamlı olarakdaha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Akademik etik hakkında yeterli bilgiye sahipolanların Akademik Etik Değerler Ölçeği alt boyutlarından `Topluma YönelikDeğerler` ve toplam `Akademik Etik Algısı Ölçeği` puan ortalamaları anlamlı olarakdaha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Akademik etik hakkında yeterli bilgiye sahipolanların ve erkeklerin Eleştirel Düşünme Tutum Ölçeği alt boyutlarından `KanıtaDayalı Karar Verme` alt boyut puan ortalamaları anlamlı olarak daha yüksekbulunmuştur (p<0,05). Katılımcıların Akademik etik değerleri algısı ve eleştireldüşünme tutum düzeyleri arasında anlamlı pozitif yönde korelasyon bulunmuştur(p=0,000; r=0,793).Sonuç olarak klinik deneyime sahip akademisyenlerin akademik etik algısıçerçevesinde çalışılan kuruma ve öğretim sürecine yönelik değerleri daha yüksek olup,erkeklerin ve akademik etik hakkında bilgisi olanların eleştirel düşünme çerçevesindekanıta dayalı karar vermede tutumları daha yüksektir. Bireylerin eleştirel düşünmetutumları arttıkça akademik etik algıları da artmaktadır. Hemşire akademisyenlerinakademik etik değerleri ortalamanın biraz üzerindeyken, eleştirel düşünme tutumları iseortalamanın altında kalmıştır. Hemşirelik akademisyenlerinin etik ve eleştirel düşünmealgılarının yükseltilmesine yönelik farkındalık eğitimleri verilebilir. The aim of this study is to determine the academic ethical value and criticalthinking abilities of academicians of nursing department. 120 academicians participatedin research from the Provinces of the Regional Development Administration of theEastern Black Sea Project (DOKAP). Data were collected from Personal InformationForm, Academic Ethical Value Scale, Critical Thinking Attitude Scale and analysed bySPSS 22.0 for Windows package program. Data were analysed by independent sample ttest for two independent groups, paired sample t test for two dependent groups andANOVA test (F) for more than two groups. Skewness and kurtosis value were takeninto consideration in testing the normality assumption. The level of error is tought to bep <0.05.It was found that 32,5% of the participants have worked for 6-10 years, 95% haveclinical experience, 72,5% have international articles, 91,7% have academic ethics and84,2% have information which is enough about critical thinking according to theirstatement.The average about perception of ethical values of the participants was174.53±6,73 (max:250; Min:50) and the average about critical thinking attitude was36,62±5,13 (Max:95; Min:19). The mean scores of `Value of the Institution` and`Value of the Teaching Process` were found significantly higher in the sub-dimensionsof the Academic Ethical Value Scale for those with clinical experience. (p<0,05). Themean scores of `Value for Society` and total `Academic Ethics Perception Scale` werefound higher than in sub-dimensions of the Academic Ethical Value Scale for thosewith enough knowledge of academic ethics (p<0.05) significantly. The mean sub-scalescores of `Evidance-Based Decision Making` were found higher than in sub-dimensions of the Critical Thinking Attitude Scale of men and those with knowledgewhich is enough of academic ethics (p<0,05) significantly. A correlation was foundbetween the participants in perception of academic ethical values and their attitudeabout critical thinking (p=0,000; r 0,793), pretty positively.As a result, academicians with clinical experience have higher value than theinstitution and teaching process within the framework of perception of academic ethicson the other hand, men and those with knowledge about academic ethics have higherattitudes than evidence-based decision making within the framework of criticalthinking. The more individuals' critical thinking attitudes is increased, the more theiracademic ethical perception is increased. While academic ethical values of nursingacademics were slightly above average, critical thinking attitudes were below average.Awareness training can be provided to raise ethical and critical thinking perception ofnursing academicians.
Collections