Iconic designs protected as three-dimensional marks: The intersection of design history and intellectual property protection history
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üç boyutlu markalar, marka ve tasarım arasındaki sınır hattında yer alırlar. Mercedes-Benz marka araçların üç köşeli yıldız amblemi, Toblerone çikolatasının üçgen prizma şekli, Clipper çakmağının yuvarlatılmış gövde şekli ve Coca-Cola şişesinin kapanan etek şeklindeki hatları, ticari başarıya ulaşmış ikonik tasarımlarıyla üç boyutlu markaların ilk akla gelen örnekleri arasındadır. Bu çalışmanın amacı, üç boyutlu markaların diğer fikri mülkiyet koruma türleri ile ilişkisini tarihsel bir perspektiften incelemek ve üç boyutlu şekiller için fikri mülkiyet koruma stratejilerini belirlemek ve çeşitlendirmektir. Kapsamlı bir alanyazın araştırmasına ve fikri mülkiyet veri tabanlarının ayrıntılı bir şekilde taranmasına dayanan bu çalışma, üç boyutlu marka olarak korunan üç boyutlu şekilleri üç ana grup altında sınıflandırır. Birinci grupta, üç boyutlu marka olarak korunan ikonik tasarımlar yer almaktadır; bu gruba örnek olarak Coca-Cola kontur şişesi ve Crocs terliği verilebilir. İkinci grupta, üç boyutlu marka olarak korunan ikonik yapılar yer alır; bu gruba örnek olarak San Francisco'daki Transamerica Pyramid binası ve New York'taki Chrysler binası verilebilir. Üçüncü grupta, üç boyutlu marka olarak korunan ikonik teknolojik tasarımlar yer alır; bu gruba örnek olarak iPod taşınabilir medya çalar ve iPhone akıllı telefon verilebilir. Bu çalışma, tasarım tarihinin fikri mülkiyet tarihi ile kesiştiği alanda yer alır; belirlenen sınıflandırmaya uygun olarak bir dizi vaka çalışması yoluyla üç boyutlu şekillerin fikri mülkiyet koruma stratejilerinin belirlenmesi ve çeşitlenmesi için bütüncül bir yaklaşım sunar. Three-dimensional marks are mainly described as the borderline between trademark and design. The three-pointed star emblem of Mercedes-Benz vehicles, the triangular prism shape of Toblerone chocolate bar, the rounded body shape of Clipper lighter, and the 'hobble-skirt' contour design of Coca-Cola bottle are among the well-known examples of three-dimensional marks with iconic designs coupled with economic success stories. The aim of this study is to examine three-dimensional marks in relation to other types of intellectual property protection through a historical perspective, and to identify and diversify IP protection strategies for three dimensional shapes. Based on an extensive literature review and a detailed search of intellectual property databases, the study classifies three dimensional shapes which are protected as three-dimensional trademarks or service marks into three main categories. In the first category, there are iconic product designs which are protected as three-dimensional marks as exemplified by Coca-Cola contour bottle and Crocs shoes. In the second category, there are iconic buildings which are protected as three-dimensional marks as exemplified by Transamerica Pyramid Building in San Francisco and Chrysler Building in New York. In the third category, there are iconic technological designs which are protected as three-dimensional marks as exemplified by iPod MP3 player and iPhone smartphone. The study is at the intersection of design history and intellectual property protection history, and presents an integrated approach to identify and diversify IP protection strategies for three dimensional shapes through a series of case studies in the categories identified.
Collections