6-17 yaş arasındaki normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocukların çocuk anababa ilişkilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma özel gereksinimli ve normal gelişim gösteren çocukların çocuk-anababa ilişkilerinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Sivas il merkezinde bulunan tüm resmi ve özel eğitim rehabilitasyon merkezlerinde kayıtlı 6-17 yaş özel gereksinimli çocuklar ve Sivas il merkezinde bulunan tüm resmi ilköğretim ve ortaöğretime kayıtlı normal gelişim gösteren çocukların anne babaları oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini 6-17 yaş özel gereksinimli 266 çocuğun anne babası ile 6-17 yaş normal gelişim gösteren 266 çocuğun anne babası olmak üzere toplam 532 anne baba oluşturmuştur. Veriler, 'Özel Gereksinimli Çocuk Ebeveyn Kişisel Bilgi Formu', 'Normal Gelişim Gösteren Çocuk Ebeveyn Kişisel Bilgi Formu' ve Robert C. Pianta tarafından geliştirilen, Akgün ve Yeşilyaprak (2010) tarafından türkçe geçerlik güvenilirliği yapılan 'Çocuk-Anababa İlişki Ölçeği (ÇAİÖ)' ölçeği ile toplanmış ve bilgisayar ortamında SPSS programında verilerin analizi yapılmıştır.Normal gelişim gösteren çocuğu olan anne babaların ölçekten aldıkları toplam puanın (47,518±12,437), özel gereksinimli çocuğu olan anne babaların ölçekten aldıkları toplam puandan (60,988±11,668) daha düşük olduğu bulunmuştur. Çocuğun cinsiyeti, tanısı, babanın yaşı, babanın eğitim düzeyi, annenin çalışma durumu, babanın çalışma durumu, çocuk sayısı, ailede özel gereksinimli başka birey bulunma durumuna göre çocuk-anababa ilişkilerinde anlamlı farklılık yaratmadığı görülürken (p>0,05), çocuğun yaşı, çocuğun eğitim durumu, annenin yaşı, annenin eğitim düzeyi, özel gereksinimli çocuğun sosyal ilişkilerinin etkileyip etkilememesi, aile yapısı, ailenin gelir düzeyi ve özel gereksinimli çocuğa ayrılan gelirin çocuk-anababa ilişkilerinde anlamlı farklılıklar yarattığı görülmüştür (p<0,05). Normal gelişim gösteren çocukların çocuk-anababa ilişkilerinin, özel gereksinimli çocuk-anababa ilişkilerine göre daha olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Özel gereksinimli çocuk, normal geliĢim gösteren çocuk, çocukanne baba iliĢkileri, hemĢirelik This study was conducted as a descriptive study in order to investipate child-parent relationships of children with special needs and normal development. The population The population of the study consists of the parents of children with special needs aged 6-17 who are registered in all public and special education rehabilitiation centers in Sivas City center and the parents of children with normal development children registered in all public primary and secondary schools in Sivas city center. The sample of the study consisted of 532 parents of 266 children with special needs of 6-17 years of age and the parents of 266 children with normal development of 6-17 years of age. The data were 'Child Parental Personal Information Form With Special Needs', 'Child Parental Personal Information Form With Normal Development' and 'Child-Parent Relationship Scale (CARS) developed by Robert C. Pianta and validated in Turkish by Akgün and Yeşilyaprak (2010) scale and data were analyzed by SPSS program on computer. It was found that the total score (47.51±12.43) of the parents with normal development children was lower than the total score (60.98±11.66) of the parents with children with special needs. Gender, diagnosis, age of the father, education level of the father, working status of the mother, working status of the father, the number of children, the presence of other individuals with special needs in the family did not make a significant difference in the relationship between the child-parent (p>0.05), the age of the child, the education of the mother, the age of the mother,, education level, whether or not the social relations of the special needs child affect, family structure, income level of the family and income allocated to the special needs child have significant differences in child-parent relationships (p<0.05). It was concluded that child-parent relationships of children with normal development were more positive than child-parent relationships with special needs.Keywords: Child, With Special Needs, Normal Development Ġndication Child, ChildParenting Relationships, Nursing.
Collections