Chiari malformasyonu tanılı yetişkin grup ile sağlıklı yetişkin grubun kognitif fonksiyonlarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETChiari Malformasyonunun (CM) bilişsel arka planı henüz net bir şekilde aydınlatılmamış ve bu konuyla ilgili çalışmalar sürmektedir. Bu çalışma CM'nin bireylerde hafıza, dikkat, problem çözme becerisi, öğrenme vb. bilişsel işlevlerini malformasyon sebebiyle etkilenip etkilenmediğini araştırmak amacıyla yapılmıştır.Çalışmamıza CM tanılı ve sağlıklı kontrol grubundan oluşan yaşları 19-69 arasında değişen herhangi bir psikopatoloji saptanmamış, organik bir hastalığı (epilepsi vb.) bulunmayan nöropsikolojik testlerin uygulandığı 60 (CM tanılı 13 kadın, 17 erkek; sağlıklı 15 kadın 15 erkek) birey dahil edilmiştir. Her bireye belirlenen nöropsikolojik testler aynı sırada uygulanmış ve verilerin istatistik analizi parametrik şartları sağlayanlarda Indepent Sample T testi, sağlamayanlarda bağımsız iki grup için Mann Whitney U testi kullanılarak yapılmıştır. Sayımla elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ise Ki Kare testi kullanılmıştır. p<0,05 anlamlılık düzeyi olarak kabul edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen veriler değerlendirildiğinde CM tanılı bireylerin sözel ve görsel belleği hem kısa süreli hem uzun süreli hem de tanıma alt boyutunda ölçen testlerde sağlıklı bireylerin gerisinde kaldığı saptanmıştır (p<0,05). Bu durum malformasyonun öğrenme ve hafızayı etkilediğini gösterir.Çalışmamız genel literatürden farklı olarak elde edilen sonuçları el tercihi, cinsiyet, madde kullanımı ve eğitim düzeyi alt boyutlarında da değerlendirmiştir. Madde kullanımı ve eğitim durumu sözel belleği, el tercihi ise dikkati ölçen testlerde etkili bir alt boyuttur. Cinsiyet alt boyutu iki grup için de benzer sonuçlar göstermiştir.Araştırmanın sonucuna göre literatürde genel olarak hipokampus ile ilişkilendirilen hafıza işlevlerinin serebellum zarar gördüğünde bu durumdan etkilendiği bilgisine varılmıştır. Yine ölçülen madde kullanımı ve eğitim alt boyutu da bu durumu farklı bir açıdan desteklemektedir. Literatürde ön frontal lob ile ilişkilendirilen öğrenme ve dikkat ise yine el tercihi alt boyutunda serebellumun hasar görmesinden etkilenmiştir denilebilir.Anahtar Kelimeler: Chiari Malformasyonu, Serebellum, Nöropsikolojik Test, Dikkat, Hafıza, Hipokampus, Ön Frontal Lob ABSTRACTChiari malformation's cognitive background had not been clear yet and studies which is about this subject continues. This study has been done for Chiari malformation's affacted to people by memory, attention, problem solving skills, learning etc. the aim of this study was to investigate whether cognitive functions are affected by malformation.The study include 60 person (13 woman and 17 man has CM; healthy 15 women and 15 man) who is between 19-60 ages. There are people who has CM and healhty in this study. There is not human who has psychopathology, organic disease in this study. Neuropsychological test has been applied to people for this study. This test applied to each people on same time. Statistical analysis of the data was performed by using Indepent Sample T test in parametric conditions and Mann Whitney U test for two independent groups. Chi square test was used for the evaluation of the data obtained by counting. p <0.05 was considered significant. The data obtained that is end of study to was being perused, people's who has got chiari malformation; verbal and visual memory both short-term and long-term and in the recognition sub-dimension tests were found to be behind the healthy individuals (p<0,05). According to this; malformation is affacted memory and learning. Our study has got different consequence from general literatüre. Our study was to evaluated hand preference, gender, drug use and education level. Drug use and education station are efective sub-dimension for test which is measure to verbal memory. Hand prefence is efective sub-dimension for test which is measure to attention. Gender sub-dimension gave same results for both of them. In conclusion, it was concluded that the memory functions associated with the hippocampus are affected when the cerebellum is damaged. Measured substance use and education sub-dimension also supports this situation from a different perspective. In the literature, it can be said that the learning and attention associated with the anterior frontal lobe are affected by the damage of the cerebellum in the hand preference sub-dimension.Keywords: Chiari Malformation, Cerebellum, Neuropsychological Test, Attention, Memory, Hippocampus, Anterior Frontal Lobe
Collections