Lise ve üniversitede okuyan hemşirelik öğrencilerinin sosyal fobi–sosyotropi- otonomi düzeyi, bu iki değişken arasındaki ilişki durumu ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma lise ve üniversitede okuyan hemşirelik öğrencilerinin sosyal fobi, sosyotropi ve otonomi düzeyi, bu iki değişken arasındaki ilişki durumu ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı ve analitik olarak yapılmıştır. Çalışmanın evrenini 1 Mayıs 2018-1 Ekim 2018 tarihleri arasında, Sivas il sınırları içerisinde bulunan bir üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencileri ile 4 tane mesleki ve teknik anadolu lisesinde üçüncü ve dördüncü sınıflarda okuyan 1154 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Örnekleme ise bu çalışmaya katılmayı kabul eden 984 hemşirelik öğrencisi alınmıştır. Çalışma verilerinin toplanmasında; Kişisel Bilgi Formu, Liebowitz Sosyal Fobi Ölçeği ve Sosyotropi-Otonomi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaların verileri SPSS 22.0 paket programına yüklenmiş ve istatistiksel analizde Kolmogorow-Smirnov, Varyans Analizi t Testi, Tukey Testi, Kruskal Wallis ve Mann-Whitney U kullanılmıştır. Çalışmamızda lise ve üniversitede okuyan hemşirelik öğrencilerinin orta düzeyde sosyal fobi ve orta düzeyin biraz üzerinde sosyotropik-otonomik kişilik özelliğine sahip olduğu, lise öğrencilerinin otonomi ve sosyal fobi puan ortalamalarının üniversite öğrencilerinden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu, SOSOTÖ ile LSAÖ puan ortalamaları arasında pozitif yönde, zayıf, ancak istatiksel olarak önemli düzeyde bir ilişkinin bulunduğu belirlenmiştir (SOSOTÖ:r=0.157 p=0.006; LSAÖ:r=0.207 p=0.001). Buna göre Lise ve üniversitede okuyan hemşirelik öğrencilerinin sosyotropi ve otonomi düzeyi arttıkça sosyal fobi düzeyinin de arttığı söylenebilir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, hemşirelik öğrencilerinin eğitim süreleri boyunca sosyotropik ve otonomik davranışlar yönünden desteklenmesi, cesaretlendirilmesi ve mevcut müfredat programlarının bu kapsamda yeniden yapılandırılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyotropi, Otonomi, Sosyal Fobi, Hemşirelik Öğrencileri This study was carried out in a descriptive and analytical manner in order to determine the relation between social phobia socio-tropia – self-determination levels of college and high school students of nursing departments and to find out the factors that are affecting the relation. The population of the study consisted of 1154 nursing students who were enrolled in the nursing department of a university within the borders of Sivas province between May 1, 2018 and October 1, 2018, and in third and fourth grades in health high schools. On the other hand, sample of the study consists of 984 nursing students who voluntarily participated. In gathering the data that is used for the study; Personal Information Form, Liebowitz Social Phobia Scale and Socio-tropia autonomy scale were utilized. The gathered data was loaded into SPSS 22.0 software and Kolmogorow – Smirnov, Variance Analysis t Test and Tukey tests were utilized for statistical analysis. Throughout the study, it was found out that nursing students have moderate levels of social phobia and slightly more socio-tropic characteristics; self determination and social phobia score average of high school students is significantly higher than that of university students; besides being weak, the correlation between SOSOTÖ and LSAÖ scores is positive and statistically significant. (SOSOTÖ:r=0.157 p=0.006; LSAÖ:r=0.207 p=0.001). In accordance with this result, it can be argued that social phobia level of the students increases as the socio-tropia – autonomy level increases. In line with the results obtained throughout the study, it can be recommended that the nursing students should be supported and encouraged in terms of socio-tropic – autonomic behaviors during the education process and in this context curriculum should be redesigned. Key Words: Socio-tropia – Autonomy, Social Phobia, Nursing Students
Collections