Social ethical thought of Bediüzzaman Said-i Kürdi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Bediüzzaman Said-i Kürdi'nin (1876-1960) düşüncesinde etik alanın formülasyonunu sunmaktır. Bu fikrin İslam'ın klasik çağındaki görünümünü resmederek, ve bu çağda etik alanın metafizik, Kutsal Metin ve politik kaygılarla şekillendiğini sunarak iddia edilmiştir ki İslam Dünyası'mn modernleşme süreciyle İslam'ın ruhuna yabancılaşması, bir yandan modernist toplum zihniyetini içselleştiren ve öte yandan İslam hukuku algılamasını modern koşullara uyarlayan eğilimler ortaya çıktı. Bu iki akımın Bediüzzaman tarafından 19. yüzyıl ideal toplum kavramsallaştınlması olarak Sufi yaklaşımlarının sunduğu parametreler içerisinde sentezlendiği iddia edildi. Sufizm yoluyla Bediüzzaman, Aydınlanma ideallerini insanın dünyadaki gerçek varoluşu olan Allah'ın halifeliği konumu varsayımıyla yeniden değerlendirerek modern bir sosyal düşünceye ulaşmıştır.Bu sosyal düşünceyle o, akla dayanan ve hedefi özgürlük olan bir İslam hukuku yorumuna varmıştır. Anahtar kelimeler: etik, fıkıh, medeniyet, şeriat The purpose of this study is to present the formulation of ethical realm in the thought of Bediüzzaman Said-i Kürdi (1876-1960). Throughout a depiction of the idea in the Classical Age of Islam, and depicting that in this age ethical domain was determined by metaphysics, the Scripture and political concerns it is claimed that the alienation of the Islamic World from the spirit of Islam through the modernization process, new inclinations emerged to internalize the modernist social mentality on one hand and adoption of the Islamic legal understanding into modern conditions on the other. Bediüzzaman is claimed to have synthesized these two trends within the framework of 19th century Sufi approaches to ideal notions of society. Through Sufısm, Bediüzzaman reevaluated the the Enlightenment ideals on the assumption of man's true existence in the world as a caliph of God, and had reached a modern social thought. Through this social thought, he developed a new interpretation of Islamic law which based itself upon reason and assumed freedom as a telos. Key words: ethics, fiqh, civilization, sharia IV
Collections