Affective and substantive conflicts and interpersonal conflict management styles in Turkish organizational context
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İşyerlerinde yaşanan duygusal ve niteliksel uyuşmazlıklara dair şimdiye kadar yapılmış olan çalışmaların büyük çoğunluğu çalışma gruplarının verimliliği ve etkinliğiyle ilgilenmiş olup bu uyuşmazlık tiplerinin bireyler arası uyuşmazlıklarla baş etme yöntemleriyle olan ilişkisi daha az ilgi görmüştür. Bu tezde çalışan insanların farklı tiplerdeki uyuşmazlıklarla nasıl baş ettiklerini daha iyi anlayabilmek için Türkiye'deki örgütlerde çalışan bireylerin katıldığı ve internet üzerinden uygulanan bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Uyuşmazlık tipleri ve bireyler arası uyuşmazlıklarla baş etme yöntemleri arasındaki ilişkiyi inceleyebilmek için iki ayrı uyuşmazlık tiplemesi kullanılmıştır. Buna göre, öncelikle bireyler arası uyuşmazlıklar genel bir duygusal - niteliksel anlaşmazlık endeksinde tanımlanmış, buradan elde edilen tanımlamalar çerçevesinde istatistiksel analizler yürütülmüştür. Ardından aynı istatistiksel analizler duygusal, işe dair niteliksel ve kuruma dair niteliksel olarak üçe ayrılan anlaşmazlık tipleri için tekrar edilmiştir. Analizler neticesinde duygusal - niteliksel uyuşmazlıklar tiplemesi kullanıldığında duygusal uyuşmazlıklarla bütünleştirici davranışlar arasında negatif korelasyona rastlanmıştır. Her iki tiplemeyle yapılan analizler niteliksel uyuşmazlıkların bütünleştirici davranışlarla negatif, baskın davranışlarla pozitif korelasyon halinde olduğunu göstermiştir. Araştırma verileri bireyler arasında gerginlik, sürtüşme ve husumet olduğuna dair kişisel hisler ile bireylerin birbirlerinden hoşlanmadıklarına, rahatsız olduklarına ve birbirlerine güvenmediklerine dair hislerin gerek duygusal gerekse niteliksel olmak üzere her iki uyuşmazlık sürecinde de söz konusu olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Duygusal Uyuşmazlık, Niteliksel Uyuşmazlık, Uyuşmazlık İdaresi, Anket, Örgütsel. vıı Previous literature on affective and substantive workplace conflicts has been dominated by studies on intragroup efficiency and effectiveness with little attention paid to the relationship between these types of conflicts and interpersonal conflict management styles. To improve understanding of how different types of conflicts are managed by employees this thesis has explored the relationship between affective and substantive types of conflicts and interpersonal conflict management styles in the Turkish organizational context through a web-based survey design. Two separate analyses were run to investigate the relationship between types of conflicts and interpersonal conflict management styles. In the first round of analyses a general affective-substantive conflict typology was used for interpersonal conflict identification. Second round of analyses were based on an asserted distinction between affective, task-related substantive and organization-related substantive conflicts. Analyses conducted with the former affective-substantive typology reported a negative correlation between affective conflicts and integrative styles. Results attained from both analyses reveal that substantive conflicts are negatively correlated to integrative and positively correlated to dominating styles. Additional statistical analyses showed that affective components of interpersonal tension, friction, dislike, annoyance, animosity, and distrust are evident in both types of affective and substantive conflicts. Keywords: Affective Conflict, Substantive Conflict, Conflict Management Styles, Survey, Organizational VI
Collections