Tarihten günümüze sıbyan mektepleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, sıbyan mekteplerinin tarihsel geçmişini inceleyerek, günümüzde sıbyan mektebi niteliği taşıyan 4-6 yaş Kur'an kurslarının sıbyan mektepleriyle olan benzerliğini ve farklılığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Asr-ı saadetten önce de var olduğu ifade edilen okuma-yazma öğretimi, İslam'la değişikliğe uğramış ve çocuklara okuma-yazma öğretimi yanında din eğitimi veren kurumlar halini almıştır. Tarih boyunca İslam devletlerinde çocuk eğitiminin gelişimi, yaklaşık olarak aynı seviyede devam etmiş ve diğer eğitim kurumlarının gerisinde bir gelişme göstermiştir. Tanzimat'a kadar devam eden bu durum, modern eğitim anlayışının uygulanmaya başlamasıyla ilerleme göstermiştir. Bu anlamda din eğitiminde modern eğitim anlayışının uygulanması, 4-6 yaş Kur'an kurslarında da kendini göstermektedir.Araştırma iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Asr-ı Saadetten Cumhuriyete kadar İslam kültüründeki çocuk eğitimi kurumu olan sıbyan mektepleri incelenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde Cumhuriyetten sonra Türkiye'de çocuk eğitiminin gelişim süreci ve sıbyan mekteplerinin günümüzde bir benzeri olan 4-6 yaş Kur'an kursları incelenmiştir. İslam devletlerinde çocuk eğitimi kurumu olan sıbyan mektepleri, dinî eğitim yöntemiyle eğitim vermekteydi. Günümüzde de dinî eğitimin verildiği resmi ve özel eğitim kurumları, halk arasında `sıbyan mektebi` olarak adlandırılmaktadır. Bunun sebebi sıbyan mektepleriyle benzerliği olabilir. 4-6 yaş Kur'an kurslarında dinî eğitim hedeflenmekte, fakat geçmişten farklı yöntemlerle bu hedefe ulaşılmaya çalışılmaktadır. Farklılıkların ve benzerliklerin ele alındığı bu tezde, 4-6 yaş Kur'an kurslarının, sıbyan mekteplerinin modern yansıması olduğu kanaati ifade edilmeye çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Sıbyan Mektebi, Mektep, Çocuk Eğitimi, 4-6 Yaş Kur'an Kursları This research examines the historical background of the `Sıbyan Mektebi` and aims to determine the similarities and differences between the 4-6 year old Quran courses, which are carrying the qualifications of the `Sıbyan Mektebi` today, with the `Sıbyan Mektebi`. The reading-writing teaching, which was said to started existing even before Asr-ı saadet, has been changed with Islam and the `sıbyan mektebi` have become institutions that provide religion education for children as well as literacy education.Throughout history, the development of child education in the Islamic states has been maintained at about the same level and has developed behind other educational institutions. This situation, which has continued up to the Tanzimat, has advanced with the beginning of the application of modern education understanding. In this sense, the application of modern education concept in religious education also shows itself in the 4-6 year old Quran courses.This research consist of two parts. At the firs chapter the `Sıbyan Mektebi` which has been the child education institution in Islamic culture from Asr-ı Saadet to present is examined. At the second chapter of the research the development process of child education after the Republic and 4-6 year old Qouran Courses which are similar to the `Sıbyan Mektebi` today are examined. In the Islamic states, the `Sıbyan mektebi`, which are children's educational institutions, provided education by means of religious education. Today, the official and private education institutions, where religious education is given, are called as the `Sıbyan Mektebi` among the society. The reason for this may be the similarity to `Sıbyan Mektebi`. At 4-6 year old Quran courses the religious education is aimed to be given but it is tried to reach this goal with different methods from the past. In this thesis dealing with differences and similarities, it is tried to express the thought that the 4-6 year old Quran courses are the modern reflections of the `Sıbyan Mektepleri`.Keywords: Sıbyan Mektebi, Mektep, Child Education, 4-6 Year Old Qur'an Courses
Collections