Janissary FC
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
The process of 'industrialization' in soccer has increased greatly in recent times. Therefore, the revenues that clubs earn has risen up dramatically with sponsorships, TV broadcasting and merchandising. Day after day, soccer clubs are managed as if they were 'corporate firms'. Brand management, thus, gains importance as the revenues increase. However, elements of visual identities of soccer clubs such as emblems, logos and merchandising products are designed as kitsch and generic, far from reflecting the notion of 'identity'. In this regard, Janissary FC (JFC) is an attempt to create a model to design a visual identity of a soccer team. The project tries to solve the problem of 'being generic and kitsch' by designing a unique and elegant identity. In this project; Photoshop, Freehand, Illustrator, After Effects, Poser, Maya, Google Sketch Up Pro and Acid Pro are used. Also, 'motion capture' technique is utilized. Futbolda, yakın zamanda, 'endüstrileşme' süreci hızlanmıştır. Dolayısıyla, futbol klüplerinin gelirleri sponsorluklarla, televizyon yayınlarıyla ve ürün satışlarıyla önemli ölçüde artmıştır. Gün geçtikçe klüpler artık birer şirketmiş gibi yönetilmektedir. Bu bağlamda, gelirlerin artmasıyla 'marka yönetimi' de önem kazanmıştır. Ancak, genel olarak futbol klüplerinin görsel kimliğini oluşturan amblem, logo ve bunların yer aldığıticari ürünler gibi unsurların tasarımları estetik olarak zayıf ve bir kimlik yansıtma çabasından uzak, yani 'markasız' olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bakımdan, Janissary FC (JFC) bir futbol takımı kimliği yaratma adına bir model üretme çabasıdır. Proje, zarif ve kimlikli bir tasarım yapma yoluyla, 'kötü ve kimliksiz tasarım' sorununu çözmeye çalışmaktadır. Bu projede; Photoshop, Freehand, Illustrator, After Effects, Poser, Maya, Google Sketch Up Pro and Acid Pro programları kullanılmıştır. Ayrıca, 'hareket yakalama' tekniğinden de faydalanılmıştır.
Collections