Identity issues of the ottoman greeks in the age of nationalism as reflected in the educational policies of the Greek Community of Istanbul (1895-1915)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalısmasının konusu Osmanlı Rumlarının 19. yüzyılın son on yılına ve 20.yüzyılın ilk on yılına yayılan süreçteki kimlik meseleleridir. Bu çalısma, Patrikhane ve Rumcemaatinin egitimli elit sınıfının belirledigi ve Rum-Ortodoks okullarında uygulanan egitimpolitikaları üzerine odaklanmaktadır. Amaç, ulus insa sürecini geriye dogru izleyerek ve busüreçte Yunan dilinin Rum-Ortodoks okullarında kullanımına özellikle dikkat ederek Osmanlımparatorlugu yönetimi altında bulunan Rum Ortodoks Cemaati'ni yeniden ele almaktır. Rummilletini dil bakımından Helenlestirmek için Patrikhane ve cemaatin Yunan dilini kullanısbiçimlerinin tartısıldıgı bu arastırmada aynı zamanda Rum milletinin dil bakımındanhomojenlestirilmesi baglamında ortaya çıkan meselelere dair Patrikhanenin ve cemaatin tavırve düsünceleri göz önüne alınmıstır. Söz konusu meseleler, Rum-Ortodoks okullarındayabancı dil ögretimi ve misyoner okullarının isleyisi gibi konulardır. Ayrıca, Rum milletinindil bakımından homojen bir yapıya kavusturulması sürecinde Yunan dilinin öz haline ?Katherevousa- yönelik yaklasımlar ve Rum-Ortodoks egitim yapısında görülen asırı klasikegilim de irdelenmistir. Bütün bunlarla beraber Osmanlı yönetiminin Rum-Ortodoksokullarını umumi maarif nizamı dahiline sokma çabaları ve Patrikhanenin ise söz konusuçabalara karsı direnci ele alınmıstır. The subject of this thesis is the identity issues of the Ottoman Greeks during the lastdecade of the nineteenth and the first decades of the twentieth century. The particular researchfocuses on the educational policies which were applied in the Greek Orthodox schools by thePatriarchate and members of the educated elite of the Greek Orthodox community. The aim ofthis thesis is to trace back the process of nation building regarding the Greek orthodoxcommunity in the Ottoman Empire, especially through the application of the Greek languagein the Greek Orthodox schools. The way the Greek language was used by the Patriarchate andthe Greek Orthodox community in order to Hellenize the Orthodox millet linguistically havebeen discussed as well as their attitudes and perceptions regarding the teaching of foreignlanguages in the Greek Orthodox schools and the functioning of the foreign missionaryschools, in relation to the process of the linguistic homogenization of the Orthodox millet.Moreover, in order to explain the process of Hellenizing the Orthodox millet linguistically,the attitudes towards the puristic form of the Greek language-Katharevousa- have beendiscussed as well as the intensively classical orientation of the Greek orthodox education.Finally, the attempts of the Ottoman governments to integrate Greek Orthodox schools intothe public educational system and the resistance of the Patriarchate to these attempts havebeen elaborated.
Collections