Kapadokya bölgesi`ndeki Bizans kiliselerinde Davut ve Süleyman tasvirleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Davut, Eski Ahit'te ve Kanonik kabul edilen İnciller'de `Peygamber` ünvanı ile anılmamış, Yeni Ahit'te ise yalnızca Elçilerin İşleri'nde bu unvan kullanılmıştır. Tanrı tarafından kutsanan İsrail'in ilk kralı Saul'ün yerine Peygamber Samuel tarafından İsrail'in yeni kralı olarak kutsanmıştır. İyi lir çalan bir çoban iken Kral Saul'ün hizmetindeki görevlilerden biri olmuş, kahramanlıkları sayesinde halk arasında iyi bir asker olarak ünü artmıştır. Süleyman ise Kral Davut'un varisi olmasının yanında, döneminin krallığının zenginlik ve ihtişam ile anılması ve inşa ettirdiği Tapınak ile de Bizans İmparatorluğu'nda siyasi anlamda oldukça önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle iki kral da bir imparator ya da kral için iyi bir model olmuşlardır. Davud ve Süleyman'ın anıtsal resim sanatındaki tek figür halindeki tasvirleri Geç Antik Çağ'dan itibaren görülmeye başlanmıştır. Ancak 14. yüzyıla kadar oldukça az sayıda örnek tespit edilmiştir. Öte yandan 8. - 14. yüzyıllara tarihlenen Kapadokya Bölgesi'ndeki Bizans kiliselerinde `Kral`, `Kral Peygamber` ve `Peygamber` ünvanları ile sıklıkla tasvir edilmişlerdir. Tez çalışmamızın amacı, yalnızca Kapadokya Bölgesi'nde yoğunlaşan bu tasvirlerin seçilmesinin nedenini sorgulamak ve bunun siyasi niteliğini tartışmaktır. Bu kapsamda Soğanlı, Ürgüp, Göreme, Çavuşin, Gülşehir ve Ihlara'daki Bizans kiliselerinden 24 yapıda tespit edilen tek figür halindeki 16 Davut ve 15 Süleyman tasviri ile bu figürlerin yer aldığı 14 Anastasis sahnesi incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Kapadokya, Kral Davut, Kral Peygamber Davut, Kral Süleyman, Kral Peygamber Süleyman, Bizans Siyaseti, Bizans Resim Sanat David, is never referred as a `Prophet` in the Old Testament and in four Canonical Gospels. Only the `Acts of the Apostles` entitles him as a `Prophet`. He was consecrated by Prophet Samuel, after Saul, the first king of Israel, who was consecrated by God. While he was just a good lyre player and a shepherd, he became one of the officers in the service of King Saul. And, by dint of his bravery, he became a well - known good soldier among the people. Solomon, besides being as the successor of King David, had an importance in the Byzantine Empire because of his opulence and grandeur kingdom and the Temple which he was built. Therefore, both kings have been a good model as a king or emperor. From the Late Antiquity, David and Solomon began to be seen as a single figure In the monumental wall-paintings. But, until the 14th century, there are a few illustrations that have been identified. On the other hand, Byzantine churches in Cappadocia that dated to 8th - 14th centuries, both depicted with the titles `The King`, `The King Prophet` and `The Prophet`. The aim of this thesis is to examine the reason of the abundance of this kind of illustrations in Cappadocia region and to discuss the political purpose of it. Due to this, this study includes 16 single figure depicts of David, 15 single figure depicts of Solomon and 14 Anastasis scenes that still existing 24 Byzantine churches.Keywords: Cappadocia, King David, King Prophet David, King Solomon, King Prophet Solomon, Byzantine Politics, Byzantine Art.
Collections