Yahyâ Nazîm divanı (İnceleme-tenkitli metin)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yahyâ Nazîm, şair ve bestekâr yönüyle 18. yüzyılın önde gelen sanatçılarındandır. İstanbul'da doğmuştur ancak doğum tarihi tam olarak bilinememektedir. Vefat tarihi ise 1727'dir ve nerede vefat ettiği ile ilgili malumat müphemdir. Kaynaklarda hayatı hakkında geniş bilgiler ve eserlerinden örnekler bulunmaktadır. Buradan da anlaşılacağı üzere Nazîm, yaşadığı dönemde ve sonrasında oldukça ilgi görmüş bir şairdir. Beş ayrı divandan müteşekkil, oldukça hacimli bir divanı ve birçok bestesi mevcuttur. Bestelerinin sayıca az bir kısmı günümüze ulaşmıştır. Daha ziyade na'tlarıyla öne çıkmıştır ve bu nedenle `na't-gû` sıfatıyla anılmıştır. Şiirleri başka birçok şair tarafından tanzîr edilmiştir. Şarkı türünü deneyen ilk şairlerdendir.Divanı, daha önce matbu nüshadan ve her bölümü ayrı kişiler tarafından yüksek lisans tezi olarak çalışılmıştır. Bu çalışmada ise on farklı yazma nüshadan incelenerek eserin tenkitli metni oluşturulmuş ve eser, tek bir divan hâlinde tertip edilmiştir. Böylece hem yeni şiirlere ulaşılmış hem de söz konusu divan bir bütün olarak değerlendirilmiştir. Yahyâ Nazîm is a leading poet and composer in the 18th century. He was born in Istanbul, but his exact date of birth is unknown. The date of his death is 1727 and the information about where he died is ambiguous. The sources include extensive information about life and examples from his work. As it is understood from this, Nazîm is a poet who is very interested in the period he lived and after.It consists of five separate divans, a very large divan and many compositions. A small number of the pieces have reached the present day. It has come to the forefront with na't, and for this reason it is known as `na't-gû`. His poems have been written in poetry by many other poets. The song is the first poets to try it.The Divan has been worked on as a graduate thesis by previously separate persons and each section separately. In this study, ten different writing manuscripts were analyzed and a piece of critical text was created and the work was arranged as a single divan. Thus, both the new poems were reached and the divan was regarded as a whole.
Collections