TRT repertuvarında bulunan Sivas Türkülerinin makam-ayak, tür ve usul yönünden incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, TRT repertuvarındaki Sivas türkülerinin makam-ayak, usul-tür incelemesini içermektedir. Sivas, Türkiye'nin yöre bazında en yüksek Türkü üretiminin yapıldığı illerden biridir. Bu bağlamda çalışmada Türk Halk Müziğinin genel özellikleri, makam ve usul yapısı araştırılmış, Sivas yöresine ait Türkülerin belirleyici özellikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın Birinci bölümde Sivas ilinin tarihi, coğrafi ve kültürel özelliklerine değinildikten sonra İkinci bölümde araştırmada kullanılan yöntemlere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde Türk Halk Müziğinin geçmişten günümüze süregelen seyri ve içinde barındırdığı unsurlar hakkında bilgiler verilmiştir. Dördüncü bölümde TRT repertuvarında bulunan Sivas yöresine ait türkülerde kullanılan 15 ayrı makam ve birden fazla makamı barındıran 2 eser incelemesine yer verilmiştir. Ayrıca bu analiz TRT repertuvarında var olan 312 kırık hava türündeki türküde kullanılan makamlardan birer örnek seçilerek yapılmıştır. Çıkan sonuçlar grafik ve tablolarla araştırmada sergilenmiştir. Beşinci bölümde sonuç olarak bulgular yorumlanıp maddeler haline getirilerek önerilerde bulunulmuştur.Çalışmada tarama modeli kullanılmış, arşiv araştırması yapılmıştır. Anahtar kelimeler: Türk Halk Müziği, Sivas, Makam-Ayak, Usul, Türkü, TRT This study involves the analysis of maqam-melodic pattern and method-type of Sivas ballads in TRT repertoire. Sivas is one of the most ballad-producing cities across other cities of Turkey. In this context, both general features and maqam-method structure of Turkish Folk Music were investigated in the study, so characteristics of ballads belong to Sivas region were tried to be revealed. After mentioning about historical, geographical and cultural features of Sivas city in first chapter of the study, method of the study has been demonstrated in second chapter. In third chapter of the study, it has been given information about Turkish Folk Music and both its process and elements from past to present. 15 ballad samples contain different maqams singularly and 2 ballad samples contains more than one maqam simultaneously which are available in TRT repertoire were examined in fourth chapter of the study. Additionally, this analysis was conducted by choosing samples from maqams used in 312 ballads which are in the type of broken air. Results were exhibited via graphics and tables. Finally, in the fifth chapter, some suggestions were given after findings were interpreted and itemized. Key Words: Turkish Folk Music, Sivas, Mode-Melody, Tempo, Folk Song, TRT
Collections