Sexual politics in women`s writing
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, edebi alandan yararlanarak Türkiye'deki kadın kimliğinin ve cinselliğinin kuruluşunu araştırmayı amaçlıyor. Türkiye'de edebi üretimin özellikle Osmanlı'nın son dönemi ve cumhuriyetin ilk yıllarında sosyal ve politik problematiğin dinamiklerini içinde barındırdığı gerçeğini dikkate alarak, kadın kimliği ve cinselliğinin sosyal ve politik dönüşüm süreçleri boyunca hegemonik söylemler tarafından nasıl tanımlandığının edebi alanda açıklıkla izlenebileceği görünüşüne dayanıyor. Bu çalışma esas olarak 1960'larda yükselen kadın yazınına odaklanıyor ve bu yazının kadın cinselliğine olan yaklaşımını önceki edebi gelenekten ayırmaya çalışıyor. Bir başka deyişle, bu bahsedilen kadın yazınının feminist olarak nitelendirilip nitelendirilemeyeceğinin bir araştırmasını yapıyor. Bu çerçevede, söz konusu kadın yazının 1960'lar ve 70'lerde Batı'da yükselen radikal feminist söylemin izlerini taşıdığı ve aynı zamanda Türkiye'de 1980'lerde gelişen ikinci dalga feminist hareketin bir müttefiki olduğu tezi savunuluyor. This study aims to investigate the construction of female identity and sexuality in Turkey by making use of the literary realm. Bearing in mind the fact that the literary production in Turkey, especially in the late Ottoman and early Republican periods, incorporates the prevailing social and political concerns into itself, it relies on the view that an investigation of the literary realm from a feminist point of view would provide analytical tools to decipher the hegemonic discourses applying to female sexuality in Turkey along the major social and political transformations. In this framework, this study mainly focuses on the canonical women?s writing rising with the late 1960s and tries to distinguish the approach of this writing to female sexuality from earlier literary traditions. In other words, it undertakes an investigation as to whether it is possible to label this particular writing as `feminist?. In the light of this discussion, this study proposes the view that the women?s writing in question is an apparent reflection of the rising radical feminist discourse in the West in the 1960s and 70s and also a close ally of the second wave feminist movement flourishing in the 1980s at home.
Collections