Inaction as theme and structure in Dostoyevsky`s `Notes from Underground` and Melville`s `Bartleby, the Scrivener`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Melville'in ?Kâtip Bartleby? ve Dostoyevski'nin ?Yeraltından Notlar? eserlerinde eylemsizliğin tematik ve yapısal düzeydeki önemini ortaya koymayı amaçlamaktadır. İki eserde de baskın tema olan eylemsizliğin, okurların ve eleştirmenlerin tepkilerini nasıl etkilediğini incelemektedir. Öncelikle, ikili karşıtlıkları bir araya getiren eylemsizlik kavramına özgü çift kutupluluğa odaklanmaktadır. Anahtar terimler akedia, ressentiment ve potansiyelden yola çıkarak, bu çift kutupluluğun nedenleri ve sonuçları, diyalektik karşıtı doğasına yapılan özel bir vurgu ile incelenmektedir. Eylemsizliği sadece kahramanların değil aynı zamanda okurların ve eleştirmenlerin de bir problemi olarak ortaya koymak suretiyle bu çalışma, iki eseri de tanımlayan tema ve yapı uyuşmasının altını çizmektedir. Eylemsizliği iki kısa romanın başlıca ortak noktası olarak tanımlasa da onun her bir eserde ayrı bir şekilde işlemesini sağlayan temel farklılıklara dikkat çekmektedir.Anahtar Sözcükler: eylemsizlik, ressentiment, akedia, potansiyel, modern eleştiri This study aims to reveal the significance of inaction on both thematic and structural levels in Melville?s ?Bartleby, the Scrivener? and Dostoyevsky?s ?Notes from Underground?. It explores the ways in which inertia, as the dominant theme of both works, affects the responses of readers and critics. It focuses primarily on the bipolarity inherent in the concept of inaction, which brings binary opposites together. Drawing on the key terms acedia, ressentiment and potentiality, it examines various causes and consequences of this bipolarity with a special emphasis on its anti-dialectical nature. Posing inaction as the problem not only of the protagonists, but also of the readers and critics, this study underlines the correspondence between theme and structure which characterizes both works. Although it identifies inaction as the main commonality between the two short novels, it points out the fundamental differences separating the ways in which inaction functions within each work.Keywords: inaction, ressentiment, acedia, potentiality, modern criticism
Collections