Rise of subjectivist photography in digital era; can there be photography after the post-modern image?
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma Fotoğraf mecrasının ilerleyişini tarihsel bir açıdan yaklaşarak ele alarak gelişen teknolojiler sayesinde değişen mecranda kişisel ifadenin tekrardan önemli bir konuma gelmesinin altını çiziyor. Araştırma sonucunda `Bireyselcilik` olarak adlandırılabilinecek bir tarihsel stilin tekrardan ortaya çıkabileceğini belirtiyor.Fotoğrafın genel olarak kabulgörmüş tarihsel sürecini izleyen bu tez, sanat fotoğrafı eleştirisinin 1980 lere kadar ilerlediğini ancak bu tarihte postmodern düşünce akımıyla beraber bir sekteye uğradığını önesürüyor. Ancak gerek teknolojik gelişmeler gerekse düşünsel gelişmeler sonucunda imge yaratımı sürecinde artık `Bireyselciliğin` ön plana çıkması gerektiğini karşılaştırmalı olarak ortaya koyuyor.Araştırma sayısal fotoğrafın ve internetin günümüz imge yaratımında ne gibi değişikliklere yol açtığını inceledikten sonra, araştırmacının kendi sanat faaliyetlerden örnekler sunarak tezi destekliyor. Araştırmacı / Sanatçının `Too Many Words`, Şehir serisi son olarak ortaya konuluyor ve bireyselciliğe vurgu yapılıyor.Anahtar Kelimeler: Fotoğraf, Bireyselcilik, imge, indeks, dilbilim, öz, sayısal, modern, postmodern, sentez, birey. This research analyzes the progressive trajectory of Photography: Pictorialism, Straight Photography, Documentary, Subjectivism, Formalism, Modernism, Post-Modernism, and onwards with an aim of exploring new possibilities of photography and photographic techniques with the technological innovations. Looking back retrospectively the medium of photography and the necessity of new ways of self expression will unveil through the research. A new way of subjectivism is proposed and exemplified at the end of the research.Starting with exploring the general direction of Photography, this research assumes that the progress of art photography and critique continuously evolved until the Post Modern era and receded recession at that point. With immense innovations in two- and three-dimensional digital image making, the research and the subsequent body of art works searches for new ways of `photographical` expression; by scanning through what is Subjectivity, its background, origins, and afterward, , our research via the issues of indexicality and Rhetoric of the Image will sketch the path between Subjectivity, Modernism, and Post ModernismThe research will conclude with the inspection of digital photography, photographers and the impact of the ?Internet? over the area of photography and the image creation. In cooperation with the thesis, an accompanying series of art works by the author, ?Too Many Words? and the artist?s oeuvre will try to exemplify Subjectivist Photography in the Digital Era.This thesis is also a self-critique of the artist?s oeuvre until today. Scanning through history of photography and image making, this thesis will try to follow the footsteps and traces of references related to the artist?s oeuvre.Keyword: Photography, Subjectivism, image, index, indexicality, referent, semiotics, essence, digital, modern, post-modern, synthesis, individual.
Collections